Årets gang i luftfarten – del 1

Første halvår af 2014 bød på relancering af SAS EuroBonus, udfordringer for Norwegians langdistanceruter, men også en tragisk ulykke med MH370. Flere kendte personligheder måtte også tage afsked med branchen.

Luftfarten er en branche i konstant bevægelse, og det har da også præget året 2014, hvor redaktionen i første omgang har valgte at række nogle af de begivenheder frem, der prægede årets første seks måneder.

Det var ikke overraskende, at det var Norwegian der trak de store overskrifter fra årets start. Lavprisflyselskabet havde gennem en længere periode haft store udfordringer med driftsstabiliteten på langdistanceruterne, og reservefly måtte lejes ind, når de nye Dreamlinere måtte give op.

I løbet af januar måned talte hele Norge om “Kjosfast“, som fandt vej til ordbogen som et begreb, hvor man var forsinket på ubestemt tid ved en flyrejse med Norwegian.

Trods problemerne fik Norwegian så meget stabilitet i driften, at selskabet i slutningen af februar kunne klippe snoren til nye ruter fra København med henholdsvis New York og Los Angeles som destination. Men ruteåbningerne blev forbigået uden den store opmærksomhed.

Ryanair vil udfordre de etablerede
Opmærksomhed fik SAS derimod, da selskabet besluttede sig for at relancere det mere end 20 år gamle EuroBonus loyalitetsprogram. Et nyt og eksklusivt niveau blev føjet til bonusprogrammet, således at 15.000 danske SAS-kunder kunne smykke sig med et Diamant-kort i stedet for Guld-kort.

Mens SAS og Norwegian havde egne udfordringer i Skandinavien, inviterede Ryanair til et storstilet pressemøde i London, hvor selskabets nye strategi skulle præsenteres. Ryanair ville fremover tiltrække forretningsrejsende og kunne samtidig løfte sløret for, at man ville satse på hovedlufthavnene. Endelig ville det irske lavprisflyselskab også distribuere sine produkter via GDS-systemerne.

En udmelding, der sendte chokbølger ind i direktionslokalerne hos de større europæiske flyselskaber, der vidste, at det blev tvingende nødvendigt med et endnu stærkere omkostningsfokus som modtræk til et mere “stuerent“ Ryanair.

Malaysia Airlines i knæ
Imens der blev arbejdet på modstrategierne til Ryanairs angreb på den etablerede del af branchen, indtraf en hændelse, der for et øjeblik gjorde alt andet ligegyldigt.

Et Boeing 777 passagerfly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing. Sidenhen er der hverken fundet spor eller livstegn efter flyet og de 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer.

Konspirationsteorierne har været utallige og i hundredevis af millioner kroner er brugt på eftersøgning i et formodet ulykkesområde i Det Indiske Ocean.MH370 har dog i første omgang skrevet sig ind i luftfartshistorien som den største uløste gåde nogensinde.

Kraftig vækst i CPH
Imens rygterne svirrede om MH370 var der relativt ro i det danske luftfartsmarked. 50-års jubilaren Billund Lufthavn kunne glæde sig over endelig godkendelse af en jernbane til lufthavnen, men sammen med kollegerne i Aalborg Lufthavn var der nok en smule skuffelse over, at de tidligere års markant vækstrater ikke kunne holdes.

I Karup Lufthavn syntes tilbagegangen at være ustoppelig med DAT som ATR-operatør på vegne af Norwegian, mens passagertallet i Aarhus Lufthavn stadig raslede ned, omend det efter første halvår lykkedes at få sat en prop i hullet i forhold til afvandringen af indenrigspassagerer.

Derimod var der grund til glæde i Københavns Lufthavn, hvor der i årets seks første måneder var gået 840.000 flere gæster gennem lufthavnen i forhold til samme periode året før, hvilket sikrede en vækst på 7,3 procent og en tilbagevenden til den europæiske top15.

Alt imens forsøgte den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask at få gjort sit Greenland Express-projekt luftdygtig, men måtte opgive efter store driftsmæssige udfordringer. I Berlin nåede man til et forlig mellem Airberlin og Brandenburg-lufthavnen, hvis åbning indtil videre er blevet forsinket med seks år.

Farvel til branchen
Første halvdel af 2014 bød også på et til et farvel til flere af branchens kendte skikkelser. Salgsdirektør Carsten Nørland forlod i foråret Københavns Lufthavne A/S efter flere år med solide resultater. Øllet blev hans skæbne, idet han valgte at tage imod udfordringen som direktør for Royal Unibrew i Danmark.

Hos Star Tour takkede administrerende direktør Birthe Madsen af efter 28 år hos rejsegiganten på grund af manglende tid, men havnede efter få måneder i bestyrelsen for MESSE C i Fredericia og sidste på året i direktion hos flyselskabet Jet Time.

Hos et andet dansk flyselskab måtte direktør Lars W. Høeg fra Danish Air Transport efter mere end 10 år pludseligt se samarbejdet med administrerende direktør Jesper Rungholm ophøre. Hos DAT havde man i begyndelsen af 2014 igangsat en strategi, der bragte det første af en række Airbus A320-fly til det Vamdrup-baserede flyselskab.

Lars Høeg sortie fra DAT foregik i god ro og orden. Anderledes var det i Aalborg-flyselskabet North Flying, hvor den tidligere Sterling-direktør Stefan Vilner blev fyret på gråt papir. Utilfredsstillende resultater var begrundelsen i den fondsbørsmeddelelse, som gik af sted fra moderselskabet Dantax A/S.