ATR72-600 fra SAS (Arkivfoto: Aarhus Airport | PR)

Aarhus Lufthavn har fundet et nyt mini-hub

Rejsende fra Aarhus Lufthavn benytter i stigende grad Stockholms Arlanda-lufthavn som udgangspunkt for flyforbindelser videre til andre lande.

Siden SAS i slutningen af oktober sidste år åbnede en rute mellem Aarhus og Stockholm-Arlanda, har passagererne fra Aarhus Lufthavn i stigende grad fået øjnene op for de muligheder, som ruten giver i forhold til flyforbindelser videre til andre destinationer i verden.

Dermed er ruten ikke alene med til at sikre en fremgang i den trængte lufthavns udenrigstrafik, men den skaber også nye veje ude i verden, hvor Arlanda Lufthavn er blevet et slags mini-hub og alternativ til Københavns Lufthavn.

I løbet af de første 10 måneder af rutens levetid har der været 23.301 passagerer, der har taget den direkte vej til Skandinaviens tredjestørste lufthavn udenfor Stockholm. Herudover har 10.022 rejsende i samme periode fløjet med British Airways-partneren Sun-Air of Scandinavia til Stockholms citylufthavn i Bromma.

“Jeg forventer en stadig vækst på de eksisterende udenrigsruter – også i 2017. Der er en tydelig stigning på transfertrafikken via Stockholm, hvor kunderne eksempelvis er begyndt at kombinere udrejsen over Stockholm og hjemrejsen via København. Dermed har vi fået et nyt lille hub, hvor det er muligt at kombinere på ud- og hjemrejsen. Det er godt for vores passagerer, da vi har en del loyale kunder, der vil gå gennem ild og vand for at flyve fra vores lufthavn,” forklarer administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn til CHECK-IN.dk.

SAS kan for eksempel tilbyde den hurtigste forbindelse fra Hong Kong til Jylland på ruten via Stockholm til Aarhus, der kan gennemføres med en rejsetid på 14 timer og fem minutter. Fra Aarhus via Stockholm til Los Angeles med SAS er der en rejsetid på 14 timer og 15 minutter, hvilket næsten kan konkurrere med KLM fra Billund Lufthavn og Norwegian fra Aalborg Lufthavn.

Udenrigstrafikken i Aarhus Lufthavn er gået frem med ikke mindre end 26 procent til 120.915 rejsende i årets første ni måneder mod 95.738 rejsende i samme periode året før.

Faldende charter- og indenrigstrafik
Mens der er en solid fremgang i flere af de fem nuværende ruter, der tilsammen udgør udenrigstrafikken fra Aarhus Lufthavn, ser det noget anderledes ud med chartertrafikken. I årets tre første kvartaler faldt antallet af charterpassagerer med 22 procent til blot 24.170 rejsende. Dermed er det kun hver ottende passagerer, der rejser gennem lufthavnen, der i dag er charterkunde mod 11 ud af 100 passagerer i samme periode sidste år. Der er dog en forklaring på nedgangen i chartertrafikken.

“Vi havde en afgang med Århus Charter til den italienske ø Lambadusa, og denne afgang blev fjernet før den rigtig var kommet i gang. Det var for sent at få lagt noget nyt op. Vi er ikke færdige med at snakke med Århus Charter om 2017-sæsonen, og jeg forventer, at den destination som vi mistede i år, dukker op med en anden destination næste år,” siger lufthavnsdirektøren.

Det er ikke alene chartertrafikken, der er i tilbagegang i den østjyske lufthavn, der vejrer morgenluft, efter at Aarhus Kommune for nylig besluttede at skrinlægge planerne om en ny lufthavn ved Thomasminde nord for Aarhus. Den livsvigtige indenrigstrafik går også tilbage, selvom passagertabet ikke er så markant i dette segment. Fra januar til udgangen af september faldet antallet af indenrigsrejsende med to procent fra 145.039 til 141.817.

Her kan en del af forklaringen være, at SAS har fået en ny konkurrent på flytrafikken mellem Danmarks to største byer.

“Det kan være vandflyruten fra Aarhus Havn, der har taget lidt, men det er svært at afgøre hvor meget, siger Peter Høgsberg.

 

Relaterede artikler:

SAS opgiver fritidsruter fra Aarhus Lufthavn

Ny SAS-rute redder første halvår for Aarhus Lufthavn

SAS skaber fremgang i Aarhus Lufthavn

Første SAS-udenrigsrute i 16 år

SAS åbner rute fra Aarhus til Stockholm