Aarhus Lufthavn indklaget for Konkurrencestyrelsen

Sun-Air mener, at Aarhus Lufthavn overtræder EU-lovgivningen i forhold til anvendelsen af den økonomiske støtte, som Aarhus Kommune yder til lufthavnen.

EU´s konkurrencemyndigheder godkendte den 9. august sidste år, at Aarhus Kommune kunne yde investerings- og driftsstøtte på op til 115 millioner til Aarhus Lufthavn.

Kun 14 dage senere havnede et oplæg til en SAS-ruteoffensiv i indbakken hos lufthavnens bestyrelsesformand Torben Boldsen, og den 31. august kunne Aarhus Lufthavn og SAS i en pressemeddelelse afsløre et strategisk samarbejde med “et stort antal” internationale flyruter til europæiske byer rettet mod både erhvervs- og fritidsrejsende.

Det viste sig sidenhen, at SAS ville placere et 90-sæders Bombardier CRJ900-fly i den østjyske lufthavn, og at dette fly fra den 9. april 2018 skulle betjene hverdagsruter til Oslo, Stockholm-Arlanda og München samt en weekendrute til Nice. Herudover ville SAS fortsætte sommerruten til Málaga samt etablere nye ruter til Palma de Mallorca og Split med A320-fly.

Unfair konkurrence
Den disposition er faldet Sun-Air for brystet. Billund-selskabet har i mere end 20 år på vegne af franchisepartneren British Airways fløjet fra Aarhus Lufthavn til Oslo samt til Stockholm-Bromma lufthavnen, og det er tilsyneladende Aarhus Lufthavn, der har opfordret SAS til at åbne ruter til de to skandinaviske hovedstæder.

SAS etablerede i oktober 2015 en rute fra Aarhus til netop Stockholm-Arlanda. Det var første gang i 16 år, at SAS forsøgte sig med en udenrigsrute fra Aarhus, men allerede i december 2016 måtte SAS opgive igen. Årsagen var ifølge selskabet manglende flykapacitet i forbindelse med afvikling af samarbejdet med Jet Time om beskæftigelse af ATR72-fly på vegne af SAS.

Med baggrund i de nye SAS-ruter fra Aarhus til Stockholm og Oslo har Sun-Air således sendt en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Flyselskabet er af den opfattelse, at Aarhus Lufthavn angiveligt bruger den kommunale støtte til at sikre favorable vilkår til SAS, som Sun-Air ikke vil kunne opnå.

Derfor ønsker Sun-Air, at Konkurrencestyrelsen vurderer, hvorvidt selskabet er udsat for unfair konkurrence gennem et brud på EU´s retningslinjer for statsstøtte til lufthavne og luftfartsselskaber (EU2014/C99/03, red.).

“Konklusionen er, som vi ser det, at en del af den godkendte økonomiske støtte til Aarhus Lufthavn – som i sig selv muligvis er baseret på en fejlagtig opfattelse af den konkurrencemæssige situation mellem lufthavne  Jylland – kanaliseres ind i en ulovlig ruteudviklingsordning,” skriver administrerende direktør Kristoffer Sundberg i klagen til Konkurrencestyrelsen.

Samme regelsæt
Hver gang et flyselskab sender en passager afsted fra Aarhus Lufthavn, skal flyselskaberne betale en afgift på 98 kroner per passager med tillæg af fem kroner for en pulje til håndtering af passagerer med nedsat mobilitet. Hertil kommer 22 kroner til sikkerhedskontrol. Samlet er der således tale om 125 kroner per passager. Herudover betales en startafgift per startende operation afhængig af flyets vægt.

For at tiltrække nye ruter tilbyder Aarhus Lufthavn – i lighed med andre lufthavne – typisk en opstartsrabat på 80 til 100 procent det første år. Denne rabat aftrappes dog sædvanligvis over tre til fem år og vil normalt kun blive ydet på uservicerede ruter, og det er der ikke tale om, hvad angår destinationerne Oslo og Stockholm.

Aarhus Lufthavn har endnu ikke kommentarer til klagen, da den endnu ikke er modtaget fra Konkurrencestyrelsen. Men Aarhus Lufthavn understreger, at SAS ikke har fået tilbudt noget, som Sun-Air ikke vil kunne få tilbudt ved etablering af en ny rute.

“Nej – det er det samme regelsæt, vi opererer efter. Sun-Air er en god og mangeårig samarbejdspartner, der får den samme gode service som alle andre selskaber,” fastslår administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Jyske lufthavne holder øje med SAS

Sun-Air: Mangler samspil med Aarhus Lufthavn

Billund: SAS kommer til at kannibalisere på sig selv

Jet Time-krise koster Aarhus-rute livet

Første SAS-udenrigsrute i 16 år