AEA: Europa bedre forberedt på askeskyen

Grimsvötn har sat dagsordenen hos de europæiske luftfartsselskaber, men Association of European Airlines (AEA) mener, at myndigheder, lufthavne og luftfartsselskaber har været langt bedre forberedt end ved Eyjafjallajökull i april 2010.

Udbruddet fra den islandske vulkan Grimsvötn og den efterfølgende askesky sendte kursmæssige chokbølger ind over de børsnoterede europæiske luftfartsselskaber.

Hundredevis af flyafgange er blevet aflystpå grund af de voldsomme naturkræfter, ogledelsen i mere end et luftfartsselskab har haft nervøse trækninger med tanke på milliardtabene efter Eyjafjallajökull tilbage i april 2010.

Men denne gang har myndigheder, lufthavne og luftfartsselskaber været langt bedre forberedt.

Det er i hvert fald konklusionen hos Association of European Airlines (AEA) og ACI EUROPE (Airports Council International), der har drøftet den nye islandske askesky.

Organisationerne mødtes med repræsentanter fra EU-Kommisisionen for at genemgå begivenhederne siden Grimsvötn gik i udbrud den 21. maj kl. 19.25 lokal tid.

Straks efter udbruddet aktiverede EU-Kommissionen og EUROCONTROL den såkaldte European Aviation Crisis Co-ordination Cell (EACCC).

EACCC omfatter repræsenanter fra EU-Kommisionen, EUROCONTROL, European Aviation Safety Agency (EASA), de enkelte medlemslande samt luftfartsindustrien og fagforeninger, og skal netop koordinere indsatsen mellem alle involverede parter.

“For dem, der har en følelse af déjà vu, kan jeg forsikre, at dette udbrud håndteres på en helt anden måde. Vi har lært af det foregående vulkanske aske-chok i april 2010. I det forgangne år har EU-kommissionen,EUROCONTROL og EASA arbejdet intensivt meden alternativ procedure for flyoperationer, der sikrer det højest mulige niveau af sikkerhed og samtidig minimerer driftsforstyrrelserne,“ siger Olivier Jankovec, der er generaldirektør i ACI EUROPE.

Mens situationen udviklede sig time for time arbejdede lufthavne og luftfartsselskaber tæt sammen for at holde passagerne informeret.

“I forhold til året før, har vi indtil videre set et langt stærkere sammenhold og en klar ansvarsfordeling, hvilket er helt afgørende for luftfartsselskaberne og de rejsende,“siger Ulrich Schulte-Strathaus, der er generalsekretær hos AEA.

Den afgørende forskel var, at de enkelte lande året før ikke fik koordineret indsatsen, men blot lukkede ned for deres luftrum, hvilket resulterede i tusindvis af aflysninger.