Samatarian´s Purse DC-8-72 (Foto: Frank Graham - Samatarian´s Purse)

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Fra 1958 til 1972 fremstillede Douglas Aircraft Company (senere McDonnell Douglas, red.) i alt 556 fly af typen DC-8. Et firemotorers fly, der blev sat i kommerciel drift den 18. september 1959 af United Airlines og Delta Air Lines.

Selvom flyene har en alder på mellem 45 og 59 år, er der stadig otte aktive fly blandt de i alt 556 enheder, der blev produceret. Hovedparten af de 556 fly er sidenhen blevet hugget op, og en del fly har også endt deres dage på flymuseer over hele verden. Endelig er der en kedelig statistik, der fortæller, at 83 fly er blevet totalskadede i forbindelse med havarier, hvilket svarer til 15 procent af samtlige producerede DC-8´ere.

Flot DC-8 hos nødhjælpsorganisation
Den absolut flotteste DC-8 (registrering N782SP) tilhører den internationale nødhjælpsorganisation Samatarian´s Purse. Flyet af typen DC-8-62 blev oprindeligt leveret til Finnair i januar 1969 og blev døbt Paavo Nurmi. Her fløj det frem til 1981, hvor det blev overtaget af det franske luftvåben, Armée de l´Air, og ombygget med blandt andet nye og mere støjsvage motorer.

Finnair DC-8-62CF (Foto: Rolf Wallner | GNU Free Documentation License)

I marts 2015 fandt generalsekretær Frank Graham det snart 49 år gamle DC-8-fly på en flykirkegård i New Mexico, og han besluttede sig for at anskaffe flyet til nødhjælpsarbejde i Samatarian´s Purse.

Flyet er regelmæssigt på vingerne og i de seneste måneder har det udgået fra Greensboro til San Juan og Antigua, der i begyndelsen af september blev ramt af en altødelæggende orkan. Seneste flyvning med N782SP er foretaget den 14. december som rutenummer NSP8 fra Greensboro til Antigua.

Ældste fly har tilhørt SAS
I Republikken Congo i den centrale-vestlige del af Afrika befinder verdens ældste aktive DC-8 sig ifølge oplysninger fra Planespotters.net. Det er Congolese Air Force, der benytter flyet til transport af udstyr.

Congolese Air Force – Douglas DC-8-50, 9T-TCN (Foto: 18rmt)

Flyet er af typen DC-8-55 og blev oprindeligt leveret til SAS i april 1965 som SE-DBD og blev samtidig døbt Folke Viking. Sidenhen overgik flyet til SAS-datterselskabet Scanair, hvor det var beskæftiget frem til 1979 i en version med 180 sæder. Efterfølgende har flyet ført en omskiftelig tilværelse, inden det endte hos militæret i den afrikanske stat, hvor det stadig opretholder registreringen 9T-TCN.

To SAS-havarier med DC-8
Historien om DC-8 er som tidligere nævnt skæmmet af samlet 83 havarier, hvor flyene ikke efterfølgende kunne repareres. To af disse havarier var med fly opereret af SAS.

Første hændelse fandt sted den 13. januar 1969, hvor et DC-8-62 (registrering LN-MOO) med navnet Sverre Viking forulykkede i vandet i Santa Monica Bay omkring 11 kilometer fra kysten under indflyvning til Los Angeles International Airport. I alt 12 passagerer og tre besætningsmedlemmer på rutenummer SK933 omkom ved ulykken, mens 24 passagerer og seks besætningsmedlemmer slap med livet i behold.

Endnu en hændelse fandt sted den 19. april 1970. Her var det også et DC-8-62 (registrering SE-DBE), der på rutenummer SK986 skulle rulle ud af startbanen i Rom-Fiumicino lufthavnen for at gennemføre en flyvning til Zürich. Omkring 50 meter inde i starten opstod, der en fejl på motor nr. 1, hvorefter dele fra motoren ramte flyets brændstoftanke, der brød i brand.

Det lykkedes at evakuere samtlige 54 passagerer og 11 besætningsmedlemmer, men flyet med navnet Anund Viking blev totalskadet.

Stolte DC-8-traditioner hos SAS
Samlet har SAS gennem tiden haft 29 DC-8´ere i flåden. Det første af syv eksemplarer af DC-8-33 blev leveret i 1960 og var med til at bringe flyvetiden mellem København og Tokyo ned på 16 timer, hvor det tidligere to dobbelt så lang tid med DC-6 og DC-7. DC-8-33 blev udfaset fra SAS i 1971 og blev erstattet af de første Boeing 747-200.

Fra 1965 til 1971 beskæftigede SAS fire DC-8-55, og fra 1967 til 1988 var 10 DC-8-62 samt otte DC-8-63 i operation hos det skandinaviske flyselskab. Da de sidste DC-8-62/63 blev udfaset fra SAS, havde selskabet allerede taget Douglas DC-10-30 i brug.

SAS DC-8-63 (Foto: Eduard Marmet | Creative Commons 3.0)

DC-8-60-serien var mest populær
Næsten halvdelen af de 556 DC-8´ere, der er produceret, er i DC-8-60 serien, hvor der alene blev produceret 262 enheder, og hvor SAS har beskæftiget 18 af disse.

Første flyvning med DC-8-10 fandt sted den 30. maj 1958. Herefter fulgte DC-8-20 den 29. november 1958 samt DC-8-30 den 21. februar 1959. Samme år blev DC-8-40 også præsenteret ved en flyvning den 23. juli. Første flyvning med den populære DC-8-50 fandt sted den 20. december 1960, mens DC-8-55 fik sin luftdebut den 20. oktober 1962.

Bestselleren var DC-8-60 serien, og DC-8-61 blev testfløjet den 14. marts 1966, mens både DC-8-62 og DC-8-63 fulgte efter den 29. august samme år. Fra 1982 til 1986 blev i alt DC-8-60´ere konverteret til DC-8-70 ved opgradering til mere støjsvage CFM56-motorer fra den fransk-engelske motorproducent CFM International. Det betød en levetidsforlængelse, da flyene herefter kunne flyve til de lufthavne, der i slutningen af 1970´erne var begyndt at indføre tiltag til at begrænse flystøjen.

DC-8 var verdens største passagerfly indtil 1970, hvor Boeing 747 kom på markedet, og gennem hele epoken stod flyet i skyggen af Boeing 707, der kom på markedet et år før DC-8. Det betød, at Boeing fik solgt 865 eksemplarer af deres fly i perioden fra 1957 til 1979.