Aer Lingus-køb rykker nærmere

Etihad er parat til at sælge sin andel af Aer Lingus til IAG og den irske regering forventes at beslutte sig snart. Regeringen vil tvinge Ryanair til at sælge sin andel af Aer Lingus.

Efter flere måneders tovtrækkeri ser der ud til at være lys for enden af tunnelen for International Airlines Group (IAG) og selskabets ønske om at købe det irske flyselskab Aer Lingus.

Mellemøst-selskabet Etihad, der ejer knap fem procent af Aer Lingus, erklærede sig i denne uge parate til at sælge sin ejerandel til IAG, der ejer British Airways, Iberia og Vueling. Og ifølge Aer Lingus’ direktør, så forventes den irske regering at beslutte sig umiddelbart efter næste uges påske om man vil sælge sine 25 procent af landets nationale flyselskab.

Den irske regering har været skeptisk overfor IAG, der vil købe Aer Lingus for blandt andet at få fingre i selskabets landingstilladelser i London Heathrow. Sådan nogle hungrer British Airways nemlig efter at få fingrene i.

Opretholde provinsruter
Efter langvarige forhandlinger er det lykkedes IAG og selskabets øverste direktør Willie Walsh, der er tidligere direktør for Aer Lingus, at overbevise irerne om, at man vil opretholde ruter mellem en række irske provinsbyer og London Heathrow i fem år. IAG vil altså ikke bare fra dag ét lukke ruterne og bruge de ledige landingstilladelser til nye British Airways-flyvninger til Europa og resten af verden.

Med en garanti om provinsruter i mindst fem år ser den irske regering langt om længe ud til at være ombord og parat til at sælge sine 25 procent.

Vanskeligt at fusionere
Tilbage står Ryanair, der for et par år siden forsøgte at købe Aer Lingus. Det afviste EU-Kommissionen af konkurrencehensyn hele tre gange. Ryanair sidder dog fortsat på 30 procent af Aer Lingus. Den irske regering har i et brev til de britiske konkurrencemyndigheder mindet om, at myndighederne tidligere har krævet, at Ryanair reducerede sin ejerandel fra 30 til fem procent.

Argumentet fra konkurrencemyndighederne for kravet om en reduktion i ejerandelen var, at det ville gøre det vanskeligt for Aer Lingus at fusionere med et andet flyselskab. Striden om kravet om reduktion i ejerandelen kører lige nu i det britiske retssystem.

Ifølge irske medier, så er den irske regering betænkelig ved at sælge sin ejerandel i Aer Lingus uden at Ryanair gør det samme. På den måde mister den irske regering sin indflydelse, mens Ryanair fortsætter som mindretalsaktionær i et selskab med IAG som hovedaktionær.