alt
Billedtekst

Aer Lingus profiterer på skifte fra lavprismodel

Aer Lingus omsatte for 9,6 milliarder i 2011 og øgede bundlinjen markant til et overskud på 529 millioner kroner. Årsagen er et skifte fra den tidligere lavprismodel til et fokus på yielden, hvor det irske luftfartsselskab hævede billetprisen med fem procent sidste år.

Der er slet ingen tvivl om, at lavprisflyselskaberne har haft kronede dage de sidste 10 år.

Men lave priser er ikke altid godt.

Den erkendelse har det irskeAer Lingus gjort sig. Selskabet har foretaget et strategisk skifte fra den rene lavprismodel, hvor fokus var at fylde så mange passagerer som overhovedet muligt ind i flyene uden at bekymre sig om billetprisen.

Nu koncentrerer Aer Lingus sig i stedet mindre om belægningsprocenten og mere om yielden, og det har givet kontante resultater.

Aer Lingus Group har netop fremlagt et årsregnskab for 2011, hvor omsætningen steg med 6 procent til1.288 millioner euro eller knap 9,6 milliarderdanske kroner.

Overskuddet efter skat blev på 71,2 millioner euro -næsten 529 millioner kroner -hvilket var en stigning på hele 65,7 procent i forhold til året før.

Available Seat Kilometres (ASK) steg 1,8 procent mens Revenue Passenger Kilometres (RPK) faldt 0,1 procent. Dermed faldt belægningsprocenten også til 76,4 procent.

Selskabet fløj i 2011 med 9.755.000 passagerer, hvilket var stort set uændret fra 9.709.000 i 2010. Til gengæld tjente man mere for hver passager.

Aer Lingus havde således held med at øge indtægterne for den enkelte passagerer og i gennemsnit hævede det irske luftfartsselskab billetprisen med 4,8 procent i 2011.

Avance på bygninger

“Driftsresultatet i 2011 var lavere end i 2010, men var ikke desto markantbedre end vores forventinger i starten af året. Resultatet blev opnået til trods for stigende brændstofomkostninger, øgede lufthavnsafgifter og enudfordrende efterspørgselssituation i vores primære markeder,“ siger koncernchef hos Aer Lingus, Christoph Mueller.

Overskuddet stammer dog ikke alene fra øgede indtægter via passagererne. I november 2011 indgik Aer Lingus således en særlig aftale med Dublin Airport Authority omkring selskabets bygninger i lufthavnen, hvilket medførte en ekstraordinær regnskabsmæssig gevinst for Aer Lingus på over 22 millioner euro.

Det irske luftfartsselskab står fortsat i en afklaret situation omkring det fremtidige ejerskab, hvor den irske regering vil sælge statens aktiepost på 25procent i det børsnoterede luftfartsselskab, da man ikke længere anser det for et strategisk aktiv.

Også Ryanair, der ejer 29,8 % af aktierne i Aer Lingus, har overvejet at sælge sin aktiepost, hvis man kan nå til enighed om prisen.

Dermed kan godt halvdelen af Aer Lingus skifte ejere, og analytikere har nævnt såvel British Airways og somAir France-KLM som potentielle købere.

Aer Lingus blev grundlagt i 1936 og beflyver omkring 60 destinationer. Tídligere ejede den irske stat 85 procent af selskabet, men efter en børsnotering i oktober 2006 øgede Ryanair sin aktiepost, mens statens ejerandel blevreduceret.