(Foto: Sergey Kustov)

Aeroflot tænder for Wi-Fi, mens Qantas slukker

Wi-Fi bølgen ruller og synes ustoppelig. Luftfartselskaberne springer kækt med på den og giver passagerne muligheden for at surfe på flyrejsen. Nu springer også russiske Aeroflot på og vil i 2013 gøte sig klar til satellit baseret Wi-Fi. Alt imens trækker australske Qantas Wi-Fi-stikket på deres langdistance flåde.

I 2010 var Aeroflot første luftfartselskab i Rusland, der tilbød sine passager at bruge mobilt internet og sende sms’er. Nu skal 26 langdistancefly af typerne Airbus A330 og Boeing 777 have installeret satellitbaseret Wi-Fi. Det vil gøre det muligt for Aeroflot at udvide internetservices fra kortdistance og transkontinentale flyvninger til interkontinentale flyvninger.

Allerede i første kvartal af 2013 forventer Aeroflot, at 15 af de 26 fly (12 Airbus 330 og tre Boeing 777) er klar til at gå online, imens de resterende 11 er klar inden årsskiftet. Yderligere 12 Boeing 777 fly, som er på vej ind i Aeroflots flåde, vil også blive udstyret med Wi-Fi.

Wi-Fi projektet realiseres i samarbejde med OnAir, som er ejet af Airbus og it-virksomheden SITA. OnAir leverer også Wi-Fi til bl.a. British Airways, Qatar Airways og Air New Zealand.

Wi-Fi på retur
Aeroflot bliver således en del af en stadig voksende klub af luftfartselskaber, som udbyder Wi-Fi, men Aeroflots ”entré” sker samtidig med, at australske Qantas nu går imod strømmen.

Stik modsat Aeroflots ambitioner for 2013 og forventninger om at tiltrække især erhvervsrejsende udfases Wi-Fi på det Qantas’ langdistancefly. Det sker efter en prøveperiode på ni måneder, skriver avisen The Australian.

Årsagen til Qantas’ exit skal findes i et alt for lille brug at det meget omkostningstunge internet. Det er dog ikke kun rejsende til og fra Australien, som har svært ved at vænne sig til muligheden for at arbejde eller lade sig underholde på nettet under flyrejsen. I USA er internetadgang på fly udbredt til 85 pct. af flyparken, men det er kun 8 pct. af de rejsende som bruger det. Qantas melder om tal så lave som 5 pct. på deres interkontinentale ruter.

Prisen spiller en vigtig rolle
Den moderate brug af Wi-Fi hos bl.a. Qantas kan delvist tillægges, at langdistanceflyvningerne typisk foregår over natten. Derudover koster det hos Qantas, ligesom en lang række af de øvrige Wi-Fi-luftfartselskaber, penge at bruge af nettet. Alt efter datapakken ligger prisen på mellem 70 og 215 kr. pr. tur.

Et af de selskaber, som er blandt de få, der ikke opkræver betaling ombord på flyet for brugen af Wi-Fi, er Norwegian. Her bliver Wi-Fi-flyene, på samme måde som hos Aeroflot, set som en måde at lokke kunder til og skabe opmærksomhed på selskabet. Den frie adgang til Wi-Fi hos Norwegian benyttes af cirka 33 pct. af de rejsende, fortæller Boris Bubresko, Head of Business Development i Norwegian til it-sitet comon.dk.

Tilbage i Moskva har Aeroflot endnu ikke givet nogen udmelding om prisen for brugen af det kommende Wi-Fi.

Billedkilde: Sergey Kustov