AF-KLM overvejer modsvar til Lufthansa-entré

Air France-KLM er i fuld gang med at overveje en reaktion på Lufthansas entré i Aalborg Lufthavn, hvor KLM har en tredjedel af markedet. En Paris-rute indgår dog ikke i overvejelserne.

I sidste uge annoncerede Lufthansa, at man til marts næste år vil gøre sin entré i Aalborg Lufthavn med åbningen af en ny helårsrute mellem Frankfurt og Aalborg. Tyskerne planlægger at flyve to rotationer om dagen alle ugens dage. Dermed går Lufthansa ikke kun i direkte clinch med Star Alliance-partneren SAS. Selskabet udfordrer også KLM, der i dag flyver tre gange dagligt mellem Aalborg og selskabets trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol lufthavn.

Hos Air France-KLM er man allerede nu gået i tænkeboks for at finde frem til hvilken modtagelse tyskerne skal have.

”Vi er ved at analysere hvilken effekt det kan forventes at have på vores markedsandel i Aalborg. Og overveje hvad vores modsvar skal være. Om det skal være at stabilisere ruten eller at vokse med yderligere frekvenser,” forklarer Guillaume Glass, Air France-KLM’s danske landechef.

Overnatter ikke
Han hæfter sig ved, at Lufthansa vil flyve fra Aalborg Lufthavn kl. 10.35 og 18.15. Det betyder, at selskabet ikke får en traditionel tidlig morgenafgang, som gør passagererne i stand til at nå Lufthansa’s bølge af oversøiske middagsafgange til Nordamerika. Samtidig vil det ikke være muligt at få en hel arbejdsdag i Frankfurt, da der heller ikke er noget aftenfly tilbage til Aalborg. Begge dele skyldes, at Lufthansa ikke lader flyet overnatte i Aalborg. Dermed afviger man fra hvordan mange erhvervsruter til europæiske byer normalt er skruet sammen.

Og det setup vil ifølge Guillaume Glass betyde, at KLM med deres tidlige morgenafgang kl. 06.2o og sene returflyvning med ankomst i Aalborg kl. 22.15, stadig vil have det mest attraktive produkt for kunder, der skal flyve oversøisk eller flyve videre ud i Europa fra Amsterdam eller Frankfurt. Ifølge Guillaume Glass, så sidder KLM på 50 procent af markedet for rejser fra Aalborg til oversøiske destinationer via europæiske trafikknudepunkter.

Aalborg – Paris ikke relevant
Glass vil ikke på nuværende tidspunkt spå om hvilket modsvar Air France-KLM vælger. Men han udelukker dog, at det kan komme på tale, at lave en knibtangsmanøvre ved også at etablere en Air France-rute mellem Aalborg og Paris og på den måde have to heste at spille på.

”En rute mellem Paris og Aalborg er endnu ikke relevant,” siger Guillaume Glass og peger på, at selskabet først i foråret i år gik op på to daglige flyvninger på ruten mellem Paris og Billund.

Til Bruxelles
Det var ikke kun i Aalborg Lufthavn, at der var stor rutenyheder i sidste uge. Også i Billund får man fra foråret et nyt netværksselskab i folden. Det er Brussels Airlines, der fra slutningen af marts vil flyve mellem Bruxelles og Billund to gange dagligt på hverdage, en gang om lørdagen og en gang om søndagen.

Den satsning vurderer Guillaume Glass ikke vil have nær så stor indflydelse på Air France-KLM’s operationer i det jyske.

”Det vil ikke have den store indflydelse på vores ruter til Amsterdam og Paris. De vil sandsynligvis tage en stor del af trafikken fra Sun-Airs eksisterende rute til Bruxelles. Men for vores vedkommende vil det kun have indflydelse på trafikken til Vestafrika, hvortil Brussels er stærke. Men der er ikke megen trafik til Vestafrika fra Billund,” påpeger Guillaume Glass.