Cimber flyver på vegne af CityJet for SAS med CRJ900-fly. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Aflysninger fortsætter otte uger mere

CityJet har siden midten af april været nødt til at aflyse en række flyvninger for SAS, og i de kommende otte uger kan op imod 250 afgange ikke gennemføres.

Operationelle årsager er endnu engang forklaringen på, at det irske wetlease-selskab CityJet må aflyse en række flyvninger for SAS. Frem til den 30. juni har CityJet således annulleret op imod 250 afgange, hvilket kommer oveni de aflysninger, der ramte SAS fra den 16. til den 21. april. Det fremgår af en intern meddelelse fra SAS til flyselskabets salgskontorer og til eksterne rejsebureauer.

CityJet beskæftiger i dag 23 Bombardier CRJ900 malet i SAS-farver, og det er tilsyneladende mangel på piloter, der har afstedkommet aflysningerne. Med så mange fly i luften for SAS produceres der omkring 165 flyvninger per dag på indenrigsruter, interskandinaviske ruter samt regionale ruter i Nordeuropa.

Hos SAS forsøger man da også at bagatellisere aflysningerne ved at sætte dem i forhold til den samlede wetlease-produktion fra CityJet.

“Det er få flyvninger, som det berører. Vores operatør flyver stort set alle deres flyvninger som er cirka 9.500 flyvninger i maj og juni. Her har vi på forhånd aflyst cirka 235 flyvninger. Vi arbejder stadig på at finde en operatør, som kan dække de få aflysninger i maj og juni, så færrest kunder som muligt bliver berørte af dette,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Mængden af aflysninger er set i et større perspektiv dermed ikke overvældende, men til gengæld er det naturligvis forbundet med stor ærgrelse for de flere tusinde passagerer, der kommer til at gå ud over.

Ønsker ikke at oplyse årsag
Hos SAS har man tidligere bekræftet, at det blandt andet er pilotmangel, der er årsag til forårets aflysninger. Men på dette område er SAS blevet mere ordknap på det seneste, og hos CityJet henviser man blot til SAS. hvis man spørger om årsagen.

“Vi kan ikke komme ind på årsag. Det vigtige er, at det er få flyvninger, som bliver berørt, og at vi hjælper passagererne som i andre situationer, hvor der er forstyrrelser i trafikken,” lyder det fra pressechefen.

Hos SAS, der er et af de flyselskaber, der er kendt for at have en høj punktlighed og regularitet, må det være en torn i øjet, at den irske underleverandør ikke kan levere de aftalte flyvninger. Men det lader ikke til, at selskabet umiddelbart står til en større skideballe hos Mikael Wångdahl, der er direktør for ekstern produktion hos SAS.

“Vi er i løbende dialog med alle vores operatører for at sikre, at de lever op til vores standarder. Der kan være operationelle udfordringer en gang imellem, som gør, at der sker aflysninger, og vi følger det hele tiden for at sikre, at det bliver løst,” understreger Mariam Skovfoged.

 

Relaterede artikler:

SAS må aflyse CityJet-flyvninger

Jet Time skal midlertidigt flyve fem ruter for SAS

CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt