Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Air France-KLM har slået meget stort brød op

Air France-KLM vil forøge en allerede bebudet spareplan og tilpasse kapaciteten. Den melding kommer forud for en planlagt storoffensiv i Marseille i begyndelsen af oktober samt sidste uges præsentation af en ordre på ikke færre end 110 langdistancefly af typen Airbus A350-900 og Boeing 787-9.

Et skridt frem og to tilbage. Luftfartsselskaberne opfører i øjeblikket en mærkværdig stoledans. Efter finanskrisen i efteråret 2008, hvor de fleste luftfartsselskaber reagerede for sent med de nødvendige tilpasninger – og dermed tabte milliarder – øgede mange kapaciteten i takt med de første spæde tegn på vækst i 2010.

Alle syntes at være nervøse for at komme for sent med på den ventede optur efter finanskrisen, og derforblev der lanceret en lang række ambitiøsevækstplaner med nye ruter, nye fly og flere afgange.

Men noget tyder på, at man hargjort regning uden vært. I hvert fald er de seneste måneders udvikling på de finansielle markeder ved at aflyse festen, endnu før den rigtigt er kommet i gang.

Det ser man blandt andet hos det fransk-hollandske Air France-KLM, der nu vil forøget en allerede bebudet spareplan. Besparelsen fra den allerede vedtagne spareplan “Challenge 12“ skal øges fra €470 millioner til €500 millioner i det indeværende regnskabsår. Samtidig forlænges et ansættelsesstop frem til 2014.

Offensive satsninger

De øgede sparekrav er en livsnødvendig forudsætning for at kunne gennemføre de offensive tiltag, som Air France har i støbeskeen. Der er nemlig blevet slået meget stort brød op.

Den 2. oktober indleder Air France såledesen storoffensiv med etablering af 13 nye ruter fra Marseille til en række destinationer i Frankrig, Europa og Mellemøsten/Nordafrika – herunder også en rute til København. Marseille-satsningen er kun første del af en langsigtet strategi medetablering af i alt 54 nye non-stop ruter fra Marseille, Touluse, Nice og Bordeaux. Det er de største byer i Europa, Middelhavsområdet samt Frankrig, der er omfattet af den langsigtede satsning.

Herudover kunne Air France isidsteugemeddele indgåelse af gigantaftaler med deto flyproducenter Airbus og Boeing. Der blev offentliggjort aftaler om køb af ikke færre end 110 langdistancefly (50 faste ordrer og 60 optioner) af typerne Airbus A350-900 og Boeing 787-9. Den faste ordre har en værdi af ca. $ 12 milliarder, hvilket svarer til ca. 65 milliarder danske kroner.

Flere må spænde livremmen ind

En ualmindelig stor satsning på et tidspunkt, hvor Air France-KLM har valgt at øge sparekravene i selskabet.Men ledelsen ryster ikke på hånden. “De nye flyordrer har en størrelse, der kan finansieres gennem cash flow fra koncernens aktiviteter,“ hedder det i en pressemeddelelse fra AirFrance-KLM.

Men Air France-KLM bliver næppe det sidste europæiske luftfartsselskab, der er nødt til at spænde livremmen ind.

Der er dog samtidig enstor risiko for, at den aktuelle gældskrise kan stikke en kæp i hjulet for luftfartsselskabernes forventninger om fornyet vækst og fremgang. Og med rekordstore ordrebøger på nye fly til milliarder af kroner samt store offensive satsninger, kan dette vise sig overordentligt problematisk for en industri, der i forvejen står på et skrøbeligt finansielt fundament.