Air France hjemmeside. (Foto: Chris Dorney | 123RF)

Air France-KLM indfører GDS-gebyr

Air France-KLM følger i hælene på Lufthansa og IAG og indfører nu et gebyr for alle reservationer foretaget gennem de store GDS-selskaber.

Det vakte stor postyr i den internationale rejsebranche, da Lufthansa Gruppen i efteråret 2015 som den første af de store luftfartskoncerner valgte at opkræve et separat gebyr for bookinger foretaget gennem de store globale GDS-systemer som Amadeus, Sabre og Travelport.

Sidenhen er IAG-selskaberne British Airways og Iberia fulgt efter den 1. november i år, og nu meddeler Air France-KLM, at den fransk-hollandske luftfartskoncern vil indføre et GDS-gebyr fra den 1. april 2018. Det fremgår af en meddelelse i forbindelse med kvartalsrapporten for årets tredje kvartal.

Gebyret har Air France-KLM valgt at kalde for distributionstillæg, og det vil være på 11 euro per segment, hvilket svarer til 82 kroner.

Tillægget vil ikke blive opkrævet ved bookinger direkte i Air France-KLM´s egne salgskanaler, ligesom der heller ikke vil være tillæg ved bookinger gennem rejsebureauer, der har adgang til at booke via de særlige NDC-forbindelser (New Distribution Platform, red.).

“Det stærke driftsresultat, som koncernen opnåede i tredje kvartal, afspejler en vedvarende gennemførelse af vores strategiske prioriteringer samt et robust forretningsmiljø, der omsættes til solid trafik og stigende enhedsindtægter, “siger koncernchef Jean-Marc Janaillac, der samtidig tror på en økonomisk styrkelse ved udvidelsen af netværket af strategiske alliancer samt en ny distributionsmodel.

Forskellige gebyrstørrelser og metoder
Hos British Airways og Iberia er distributionstillægget på 9,50 euro ( 71 kroner) per priskomponent i bookingen, og da en rejse kan være sammensæt af flere forskellige priskomponenter, kan gebyret godt løbe op.

Hos Lufthansa Gruppen er distributionstillægget udformet på en noget anderledes måde. Gebyret, der hedder DCC (Distribution Cost Charge, red.) er på 16 euro, eller hvad der svarer til 120 kroner per booking. En booking kan indeholde flere segmenter og strækninger.

GDS-selskaberne har klaget til EU-Kommissionen over GDS-gebyrerne, som man mener er i strid med EU-forordning 80/2009, der regulerer markedet for globale distributionssystemer, og i disse uger arbejder man med de komplekse juridiske vurderinger.

“Kommissionen arbejder på en endelig vurdering, og der vil blive truffet en beslutning, når denne vurdering er afsluttet,” udtalte EU´s transportkommissær Violeta Bulc for få uger siden.

 

Relaterede artikler:

British Airways indfører distributionsgebyr

British Airways tester NDC-bookinger

Millionbesparelser ved direkte booking hos Lufthansa

DBTA: Lufthansa tvinger os til at ændre rejsepolitik

Lufthansa indfører gebyr for GDS-bookinger