(Foto: Air France)

Air France opgraderer trods underskud og nedskæringer

På trods af underskud og udsigt til nedskæringer i såvel ruter, frekvenser som medarbejderstaben, fortsætter det nationale franske flyselskab med at forbedre sine produkter.

På et internationalt pressemøde i næste uge, vil Air France fremvise selskabets nyeste tiltag i linjen af produktforbedringer til de rejsende. Nyheden om nye økonomi-klassesæder på selskabets langrutefly, der er det første skridt i en opgradering af langruteproduktet, kommer imidlertid samtidig med, at Air France nok engang må slås med økonomisk underskud og nedskæringer.

For under et år siden åbnede Air France en række nye baser i de sydfranske byer; Marseille, Nice og Toulouse. Alle baser blev udstyret med lokalt stationerede fly og besætning for at reducere omkostningerne. Baserne skulle være spydspids i konkurrencen mod lavprisselskaberne, Ryanair og easyJet, og var udset til at give overskud på grundlag af den effektiviserede omkostningsstruktur og nye direkte ruter, herunder en til København fra Marseille.

Imidlertid har Air France måttet sande, at det forventede overskud har vist sig i stedet at blive et stort underskud. Konkurrencen fra lavprisselskaberne har været alt for hård, lyder forklaringen fra interne kilder i Air France, som det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg har talt med.

2.600 stillinger skæres
Air France-aktien har igennem hele 2013 stået i stampe, og selskabet står nu over for at skulle skære på frekvenser og ruter i Europa, herunder de nyanlagte baser i Sydfrankrig for at vende underskud til overskud. Air France har tidligere annonceret, at ikke mindre end 2.600 stillinger skal skæres, samtidig med at selskabets fragtafdeling skal reduceres markant. Der er angiveligt tale om en massiv reduktion af fragtflyflåden, som på nuværende tidspunkt tæller 13 fly.

De mange stillinger, som skal skæres, vil ifølge Air France blive fundet igennem frivillige aftrædelsesordninger.

”Air France halter efter sine konkurrenter i form af restruktureringstiltag. Derfor er de nødt til at gribe til yderligere tiltag nu,” udtaler Yan Derocles, analytiker ved Oddo Securities i Paris, til Bloomberg. De konkrete planer for en videre forhandling med de ansatte om restruktureringen vil Air France dog først fremlægge den 4. oktober.

Selskabet har ikke ønsket at kommentere på nyhederne om nedskæringer.

Øget kundefokus trods modgang
I 2012 igangsatte Air France restruktureringsplanen, Transform 2015, der skal være med til at bringe selskabet på ret køl. Selskabet har tidligere fortalt, at et centralt punkt i planen er at sætte kunden i centrum.

Dette bliver blandt andet afspejlet i, at selskabet nu offentliggør et nyt økonomiklasse-produkt på selskabets langrutefly.

Sidste år blev en helt ny lavprisklasse på selskabets Europa-ruter introduceret for at imødekomme de rejsendes ønsker i form af lavere pris mod færre inkluderede services som fx indchecket bagage.

CHECK-IN.dk dækker pressemødet direkte fra Paris på tirsdag, og vil rapportere nærmere om de nyheder, Air France løfter sløret for.