Air France-piloter vågnede lige før styrt

To ud af tre piloter på AF447 vågnede få minutter før flyet i 2009 styrtede i Atlanterhavet og 228 personer omkom.

Mere end fem år efter at et Air France-fly styrtede i Atlanterhavet, kommer der stadig nye oplysninger frem om hvad der skete. Den 31. maj 2009 var AF447 på vej fra Rio de Janeiro til Paris Charles de Gaulle, da flyet, en Airbus A330, pludselig styrtede og 228 personer blev dræbt.

Den seneste nye oplysning er, at to af flyets tre piloter tilsyneladende sov indtil få minutter før flyet ramte vandoverfladen. Det skriver magasinet Vanity Fair i sin oktober-udgave på baggrund af oplysninger fra lederen af efterforskningen.

Flyets 58-årige kaptajn og en anden 37-årig pilot sov, da flyet fløj ind i den tropiske storm, som var medvirkende til ulykken. Først da flyet er på vej mod vandoverfladen vågnede piloterne, og ifølge magasinet, så kan man på lydoptagelser fra flyets sorte boks høre en af piloterne på fransk sige ”Fuck, vi er døde”.

Være endt anderledes
Da flyet havde fløjet nogle timer fra Rio de Janeiro valgte den 58-årige kaptajn at forlade cockpittet for at sove lidt. Hvis han blot var blevet lidt længere i cockpittet, så kunne tingene muligvis have udviklet sig anderledes.

”Hvis kaptajnen var blevet på sin plads, da flyet fløj ind i den den intertropiske konvergenszone, ville det have forsinket hans søvn med mindre end 15 minutter. Og på grund af hans erfaring, ville historien måske være endt anderledes,” siger chefefterforsker Alain Bouillard til Vanity Fair.

Den intertropiske konvergenszone er et lavtryksbælte, som omkranser Jorden ved Ækvator. Som navnet antyder, bliver den dannet ved at varm, fugtig luft fra breddegraderne over og under Ækvator mødes.

En del af kulturen
Det er tidligere kommet frem, at den 58-årige kaptajn sagde til de to øvrige piloter, at han kun havde sovet én time aftenen før. Kaptajnen havde i Rio de Janeiro tilbragt natten sammen med en stewardesse, der samtidig var operasanger.

Alain Boulilard mener dog ikke, at kaptajnens exit fra cockpittet skyldtes træthed.

”Jeg tror ikke, det var træthed, der fik ham til at forlade cockpittet. Det var mere den sædvanlig adfærd. Em del af pilotkulturen i Air France,” siger Alain Bouillard til magasinet.

”Hans exit var ikke imod reglerne. Alligevel er det overraskende. Hvis du er ansvarlig for resultatet, behøver du ikke gå på ferie i løbet af den vigtigste begivenhed,“ pointerer Bouillard.

Den 58-årige kaptajn trak sig tilbage til et lille hvilerum lige bag cockpittet. Her befandt en 37-årig styrmand sig allerede. Dermed var yngstemanden, en 32-årig styrmand, alene tilbage i cockpittet på Airbus A330-flyet, der havde 216 og 12 besætningsmedlemmer ombord.

Tæt på at stalle
På et tidspunkt stoppede flyets såkaldte pitotrør til med iskrystaller. Røret bruges til at måle flyets fart. Uden oplysninger fra pivot-røret slog flyets autopilot fra. Den 32-årige styrmand opfattede ikke, at flyet faktisk mistede løfteevne og var tæt på at ”stalle” på trods af at en stall-alarm lød i mindst 54 sekunder. Derfor løftede han flyets næse i stedet for at sænke næsen, som han burde have gjort. I følge tidligere havarirapporter fløj flyet på et tidspunkt kun 60 kilometer i timen.

Det sendte flyet direkte ind i et stall og på blot 3,5 minut faldt flyet fra over 10.000 meters højde til havoverfladen.

Først et minut og 32 sekunder før flyet ramte havoverfladen kom den 58-årige kaptajn ud i cockpittet. På det tidspunkt var flyet ude af kontrol efter flere stall-advarsler og kraftig korrektion på hastigheden samt flere “nose up“-procedurer.