Air France skærer ned i Billund

Når sommertrafikprogrammet træder i kraft i slutningen af marts måned næste år, vil Air France fjerne 12 ud af 19 ugentlige afgange mellem Paris og Billund.

Søndag den 28. marts 2011 var en festdag i Billund Lufthavn. Det var dagen, hvor Air France åbnede ruten fra Paris-CDG til Billund under bevågenhed af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie, der klippede båndet til den nye rute samt ringede på klokken, der markerer åbning af en ny rute fra lufthavnen.

Air France indledte med tre hverdagsafgange og 19 ugentlige flyvninger, der blevopereret af datterselskabetBrit Airmed 50-sæders CRJ200 fly. Sidenhen er operationen gået over til et andet datterselskab,Régional, der benytter Embraer 145-fly – også med 50 sæder.

Skærer ned til én daglig afgang
Der har siden ruteetableringen været et klart ønske fra Air France om at kunne opgradere til større fly, da flyafgangene opererer med en tårnhøj belægningsprocent.

Det bliver dog ikke ikke tilfældet. I stedet har Air France valgt at skære ned på ruten, der fra sommertrafikprogrammets start den 31. marts næste år bliver reduceret fra 19 ugentlige afgange til blot én daglig afgang.

Fra dette tidspunktflyves der fra Paris-CDG mod Billund kl. 20.10 med ankomst i Billund kl. 21.55. Her vil flyet have et natstop, inden det returnerer til den franske hovedstad næste morgen kl. 07.15. Til gengæld bliverdet et størrefly af typen Embraer ERJ-190 med 100 sæder, således at den samlede kapacitet på ruten går fra 300 til 200 sæder dagligt.

“Det er meget beklageligt, idet vi i Jylland vinder markedsandele og har en høj gennemsnitlig billetindtægt. Nedskæringen er udelukkende enkonsekvens af Tranform 2015-planen, hvor der skal tages mellem 20 og 25 fly ud af den europæiske trafik,“ forklarer Vincent Audesseau, der er Country Manager i Danmark for Air France-KLM.

Med opgraderingen af flytypen ser Air France til gengæld en mulighed for at øge andelen af point-to-point fritidsrejsende til Paris, mens forretningsrejsende stadig vil kunne have et acceptabelt produkt med enhel arbejdsdag i Paris. Men de gode transferforbindelserfra den nuværende fartplanvil værevæk.

Skuffelse i Billund
Rutereduktionen gør også ondt på Billund Lufthavn. Her siger marketingchef Jesper Klausholm:

“Beslutningen om reduktionen på Billund-Paris blev først modtaget med stor skuffelse. Det er ubetinget den rute ud af Billund, der har den største belægningsprocent overhovedet. Men vi føler efterfølgende, at vi har været heldige med at få lov at beholde ruten.“

Billund Lufthavn forventer, at Air France kan holde fast i markedet og atter forsøge sig, når tiderne bliver bedre.

“Det er dejligt, at Air France kan se potentialet og fastholder en daglig frekvens. Det er mit håb, at man igen vil udvikle, når man har omstruktureret den nuværende forretningsmodel,“ siger Jesper Klausholm.

Konkurrent øjner muligheder
Med et veldefineret behov for flyvninger til Paris fra Billund på andre tidspunkter af dagen, kan der åbne sig nye muligheder for Sun-Air of Scandinavia, der opererer som franchise-partner for British Airways.

Sun-Air har tidligerere fløjet på ruten mellem Billund og Paris, men blev sidenhen presset ud af Cimber Sterling, der til gengæld selv gav op, da Air France etablerede sig på ruten sidste år.

“Vi vil naturligvis undersøge mulighederne. I første omgang vil vi rette henvendelse til Air France og forespørge, hvorvidt selskabet er indstillet på at indgå en SPA-agreement (prisaftale, red.) på ruten,“ siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air of Scandinavia.