Air Greenland-fly hjælper privatfly i nød

Et privatfly blev i mandags reddet af et Air Greenland-fly efter at have udsendt et nødopkald på vej fra Canada til Grønland. Air Greenland-besætningen hyldes på internettet.

Havde det ikke været for en særdeles årvågen Air Greenland-besætning, kunne der i mandags have udspillet sig en tragedie i luftrummet over Grønland. Her var fire personer på vej fra Goose Bay i det østlige Canada til Narsarsuaq i det sydvestlige Grønland i et privat Cessna-fly, da den ene af flyets to motorer først begyndte at tabe olie og sidenhen helt satte ud.

Klokken 13.05, godt og vel 45 minutter før forventet ankomst i Narsarsuaq, udsendte besætningen derfor et nødopkald til det såkaldte Joint Rescue Coordination Center Greenland, der alarmerede beredskabet i Narsarsuaq og Air Greenlands beredskabshelikoptere.

Massivt uvejr
Blot en halv time senere gik også Cessna-flyets navigationsudstyr i stykker, hvorfor piloten nu kun kunne forsøge at navigere privatflyet til landing via radio og udsyn. Ikke langt fra Cessna-flyets position måtte et Air Greenland Bombardier Dash 8-200-fly med rutenummer GL415 på vej fra Nuuk til Narsarsuaq på samme tid cirkle rundt i luften på grund af massivt uvejr. Derfor informerede Air Greenland-ruteflyets pilot over radioen om, at det på grund af det svækkede udsyn var uforsvarligt at lande Cessna-flyet i Narsarsuaq uden navigation, hvorfor det private fly måtte omdirigeres til byen Paamiut 45 minutters flyvetid fra Narsarsuaq.

Besætningen på GL415 besluttede sig derfor til at ændre kurs og finde Cessna-flyet, der sikkert blev navigeret og eskorteret til landing i Paamiut klokken 15, mindre end to timer efter første nødopkald. Her gjorde også Air Greenland-flyet et kort stop for at tanke, inden flyet igen returnerede til Nuuk næsten fem timer efter dets oprindelige afgang fra samme by.

Besætningen hyldes på nettet
Joint Rescue Coordination Center Greenland har blandt andet ansvaret for at koordinere redninger af luftfartøjer og maritim eftersøgning og er oprettet af Arktisk Kommando, der varetager Forsvarets opgaver i Arktis. Arbejdet med redningen af Cessna-flyet over Narsarsuaq er bestemt ikke gået Arktisk Kommandos opmærksomhed forbi. På kommandoens facebookside hyldes Air Greenland-besætningen således med et ”WELL DONE”, imens der også takkes for støtten til Naviair, Joint Rescue Coordination Center Halifax, Grønlands Politi og Dronning Ingrids Hospital, som alle deltog i beredskabet.

Nyheden er også at finde på luftfartssiden The Aviation Herald, hvor adskillige brugere hylder og takker besætningen i hjemmesidens kommentarfelt.

x

Læs Også

Air Greenland-direktør fratræder øjeblikkeligt

Administrerende direktør Michael Højgaard fra Air Greenland er fratrådt i lørdags blot 12 dage efter selskabets ordinære generalforsamling.

Fly lettede fra bane med snerydningskøretøjer

Et Dash 8-fly fra Air Greenland lettede fra Kangerlussuaq, mens der befandt sig flere kørertøjer i modsatte ende af startbanen og uden at der var givet tilladelse.

Air Greenland nedskriver værdi af langdistancefly

Udsigten til længere landingsbaner i flere grønlandske lufthavne får Air Greenland til at nedskrive værdien af sit langdistancefly.

Air Greenland: EU-regler rammer os hårdt

Den udskældte EU-forordning om kompensation ved aflysninger og forsinkelser gør ekstra ondt for Air Greenland. Britisk EU-exit kan betyde, at forordningen lempes.

Air Greenland øger på CPH-rute

Air Greenland fortsætter i 2017 med at øge sommer-kapaciteten på sin rute mellem København og Grønland, sådan som selskabet har gjort de foregående år.

Air Greenland med A330 på Keflavik-rute

Air Greenland gennemfører i sensommeren fire returflyvninger med A330-fly mellem Kangerlussuaq og Keflavik.