Air Greenland nedskriver værdi af langdistancefly

Udsigten til længere landingsbaner i flere grønlandske lufthavne får Air Greenland til at nedskrive værdien af sit langdistancefly.

Det grønlandske selvstyre har ambitioner om inden for få år at kunne forlænge landingsbanerne i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat, så de kan tage imod fly direkte fra Europa. I dag er det kun lufthavnene i Kangerlussuaq og Narsarsuaq, der kan tage imod atlantfly. Herfra skal man videre med indenrigsfly.

Planerne om de forlængede baner får dog allerede nu konsekvenser for Air Greenland, der i dag er alene om at flyve mellem det europæiske fastland og Grønland – og som selvstyret selv er medejer af. Air Greenland vurderer, at de forlængede baner giver behov for flere mellemdistancefly i Airbus A320 og Boeing 737-klassen, så der kan åbnes flere end blot den ene atlantrute mellem Kangerlussuaq og København, som selskabet opererer i dag.

Det vil sandsynligvis betyde, at det store Airbus A330-200 fly, som Air Greenland anvender i dag, får mindre at lave. For selvom banerne forlænges i Nuuk og Ilulissat, så vil flyet ikke kunne anvendes i de to lufthavne.

Det er en del af forklaringen på at Air Greenland i sit regnskab for 2016, som selskabet netop har offentliggjort, har valgt at nedskrive værdien af Airbus A330-200 flyet med 70 mio. kroner. En anden del af forklaringen på den store nedskrivning skal findes i, at markedsværdien af det knap 19 år gamle fly er faldet. Det skyldes blandt andet, at flere selskaber verden over har valgt at sætte Airbus A330-200 på jorden. Fly, der ofte er yngre end Air Greenlands fly. Efter en karriere hos det hedengangne belgiske flyselskab Sabena kom Airbus A330-200 flyet til Air Greenland i december 2002. Flyet er navngivet Norsaq – der betyder kastetræ til en harpun.

274 mio. kroner til ejere
Air Greenlands omsætning steg i 2016 med 6,7 procent i forhold til 2015 og landede på godt 1,3 mia. kroner. Resultatet før skat blev 40,8 mio. kroner. Mere end en halvering i forhold til 2015-resultatet på 90,3 mio. kroner.

Efter fremlæggelsen af 2015-regnskabet besluttede ejerne af Air Greenland på en generalforsamling i april 2016, at der skulle udbetales 274 mio. kroner i udbytte til ejerne. Det er stærkt medvirkende til at Air Greenlands egenkapital faldt fra 903,6 mio. kroner ved afslutningen af 2015-regnskabet til 683,6 mio. kroner ved afslutningen af 2016-regnskabet. Det Grønlandske Selvstyre og SAS ejer hver 37,5 procent af Air Greenland, mens Den Danske Stat ejer de resterende 25 procent.

Air Greenlands passagertal steg i 2016 med ni procent, blandt andet takket være en stigende mængde turister.

 

 

Relaterede artikler:

Sløjt år for Air Greenland

Air Greenland øger på CPH-rute

Massiv udvidelse af grønlandske lufthavne