- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air Greenland tavs om årsag til ulykke

Gårsdagens Air Greenland-havari i Ilulissat skal nu undersøges af Havarikommissionen. Først efter 30 dage vil der komme en foreløbig rapport, der kan klarlægge baggrunden for uheldet.

Gårsdagens flyhavari i Ilulissat havde et særdeles heldigt udfald for de 12 passager og tre besætningsmedlemmer på flight GL3205 fra Kangerlussuaq. Problemer med hjul eller landingsstel var angiveligt årsagen til, at flyet kurede rullede af landingsbanen og ned af en stejl skrænt.

På helt mirakuløs vis brækkede flyets skrog ikke midt over, ligesom det også var heldigt, at der ikke udbrød brand ombord. Umiddelbart efter ulykken blev der slået storalarm, men kun fire af de 15 ombordværende måtte bringes til hospitalet for mindre skrammer og knubs.

Repræsentanter fra Havarikommissionen i Roskilde ankommer i dag til Ilulissat, hvor de nærmere undersøgelser af omstændighederne ved ulykken vil finde sted. Indtil videre er der mange selvbestaltede eksperter, der har givet et bud på, hvad der aktuelt skete med Dash 8-flyet.

En af disse er Henrik Lund-Andersen, der på den grønlandske netavis Sermitsiaq.gl skriver følgende.

“Man kan påbilledetaf flyets spor på landingsbanen, at styrbords/højre hjul – med næsehjulets spor til venstre i kørselsretningen – at disse hjul har været trukket sideværts i rulleretningen. Ligeledes kan man se på flyet i “grøften“ at bagbords/venstre hjul er vredet helt bagover op mod bagbords motor hvilket indikerer at flyet enten har kørt ukontrollabelt på to hjul hele strækningen med “bremsespor“ eller – mere sandsynligt – at flyet har knækket bagbords landingshjul og derved mistet vejgrebet i bagbordsside og følgelig kuret sidelæns delvist på bugen. Og netop derfor kuret langt ud over sikkerhedszonen idet trepunkts hjulgreb sikrer langt bedre bremseeffekt end to-punkts ditto samt hovedvægten på flykroppens metal mod landingsbanens asfalt.“

Det er blot et af mange bud på årsagen til det alvorlige havari, der indtraf onsdag morgen i Ilulissat. Air Greenland ønskede på gårsdagens pressemøde i Nuuk ikke at udtale sig om eventuelle årsager til uheldet. I stedet vil man afvente Havarikommissionens foreløbige rapport, der vil være klar om senest 30 dage.

Flyselskabets kommercielle direktør Christian Kjeldsen bekræftede over for Sermitsiaq.gl, at ankomsten til Ilulissat var forsinket på grund af kraftig blæst i området.

“Men vi har vurderet, at det var forsvarligt at foretage landingen. Men vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om årsagen til ulykken,“ udtaler Christian Kjeldsen.

Kendt svaghed
Det havarerede fly var af typen De Havilland Canada DHC-8-200 – eller i daglig tale kaldet Dash 8. Flyet er i Air Greenlands version indrettet til 37 passagerer.

Ulykkesflyet var indregistreret som OY-GLI og blev en del af Air Greenland-flåden den 29. juni 2011. Flyet er 17 år gammelt og har tidligere fløjet for amerikanske Horizon Air, der er en del af Alaska Air Group.

Dash 8-flyene har tidligere været kendt for at kunne have problemer med landingsstellet. For seks år siden – den 28. januar 2008 – forulykkede et Dash 8-200 fly fra Aires Colombia (nu LAN Colombia) på en flyvning fra Marcaibo til Bogota. Venstre side af landingsstellet brød sammen ved landingen, hvorefter flyet med 37 passagerer og tre besætningsmedlemmer ud gennem et hegn for at stoppe ved siden af landingsbanen. Uheldet betød, at flyet måtte afskrives, mens fem passagerer slap med mindre kvæstelser.

SAS har også tidligere været ramt af problemer med Dash 8-flyene, dog af den nyere Q400-version. I efteråret 2007 besluttede SAS at skille sig af samtlige 27 fly af typen Dash 8-Q400 efter tre på hinanden følgende havarier i Aalborg, Vilnius og København. I alle tilfælde var det landingsstellet, der var årsag til havarierne.

Foto: Forsiden afSermitsiaq.glden 29. januar 2014.