Besætningen på den første Air India-flyvning til Stockholm bestod udelukkende af kvinder. Foto: Stockholm Arlanda Airport.

Air India kom til Stockholm

Onsdag aften gjorde Air India endelig sin entré i Stockholm Arlanda med åbningen af sin rute til Delhi. Om en måned er det formentlig Københavns tur til at byde inderne velkommen.

Klokken 18.36 onsdag aften landede et Air India-fly med rutenummer AI167 i Stockholms Arlanda-lufthavn efter en knap syv timer lang flyvetur fra Delhi. Dermed kunne den svenske lufthavnsoperatør Swedavias ruteudviklere endegyldigt ånde lettet op. For så var den længe ventede Delhi-rute en realitet og Sveriges hovedstad har dermed direkte flyforbindelse til hovedstaden i verdens største demokrati.

Også i Københavns Lufthavn er der formentlig gået et lettelsens suk gennem ruteudviklerne. For når Air India ankom til Stockholm på den annoncerede åbningsdato, så kommer de nok også til Københavns Lufthavn den 16. september og åbner sin Delhi-rute med tre ugentlige flyvninger ligesom i Stockholm. Efter at have kæmpet indædt om en rute til Delhi endte de to skandinaviske hovedstadslufthavne nemlig med at få hver sin Air India-rute til Delhi.

Langvarigt og kaotisk
I begge lufthavne har der dog været usikkerhed til det sidste. Ikke mindst fordi forløbet op til onsdagens ruteåbning har været særdeles langvarigt og til tider kaotisk. Derfor har man i begge lufthavne sagt til sig selv, at man først troede på det, den dag det første fly landede.

Den største udfordring for Københavns Lufthavn har været Niels Holck-sagen. Som statsejet flyselskab har Air India haft svært ved at se igennem fingre med, at danske Niels Holck medvirkede ved nedkastningen af omkring fire ton våben i Purulia-distriktet i Vestbengalen i Indien i 1995. Indien begærede ham udleveret fra Danmark til retsforfølgelse i Indien, hvilket Østre Landsret afviste i 2011. Siden da har forholdet mellem Danmark og Indien være noget nedkølet.

Men tingene tøede op da Ole Birk Olesen i foråret aflagt et besøg i Indien og havde besøg af repræsentanter fra Indien i Danmark til støtte for ambassadens og lufthavnens benarbejde for en ny rute.

Løfte armene i jubel
Oprindeligt blev ruten annonceret til at have Københavns Lufthavn som destination. Så trak Air India denne beslutning tilbage, og i stedet begyndte et arbejde bag kulisserne, hvor begge skandinaviske hovedstadslufthavn trak på alle tilgængelige politiske kræfter, for at sikre sig ruten til den respektive lufthavn.

I midten af maj kunne den svenske lufthavnsoperatør Swedavia så annoncere, at Arlanda var løbet sejrrigt ud af duellen med Københavns Lufthavn, men i slutningen af maj kunne CPH overtrumfe den svenske konkurrent ved også at kunne løfte armene i jubel over den nye rute.

Selv efter annonceringerne af de to ruter var der fortsat usikkerhed om hvorvidt inderne nu kom eller ej. Ikke mindst på grund af den korte tid mellem annoncering og ruteopstart samt den meget begrænsede markedsføring af de to nye ruter. Kunne Air India nå at sælge nok billetter? Eller ville man ”hive stikket” inden opstart på grund af for dårligt forsalg?

Da Boeing 787 Dreamliner-flyet med en ren kvindelig besætning onsdag aften landede i Stockholm Arlanda-lufthavnen stod det i hvert fald klart, at stikket ikke blev trukket før opstart på ruten mellem Delhi og Stockholm.

For lille kundegrundlag
Om knap en måned ved vi om Air India holder fast i også at åbne en rute til København. Eller om Air India allerede inden opstarten af CPH-ruten må konstatere, at der ikke er kundegrundlag til to ruter til samme region i Europa. Med forløbet forud for ruteåbningerne in mente, så skal begge lufthavne nok være forberedte på, at Air India ikke partout holder fast i to skandinaviske ruter, men skærer ned til en enkel. Enten på grund af for lille kundegrundlag eller på grund af nedskæringer og økonomiske vanskeligheder i firmaet generelt.

Der var senest flyforbindelse mellem København og Delhi i vinterhalvåret 2008/09. Her åbnede SAS den 28. oktober 2008 en direkte sæsonrute med tre ugentlige afgange mellem de to byer. Ruten lukkede ned igen den 3. marts 2009 og forblev lukket som følge af rutetilpasninger i forbindelse med virkningerne af finanskrisen.

 

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn overtrumfer Arlanda

Officielt: Air India-rute til Stockholm

Air India-rute til CPH udsat til august

Usikkerhed om Air India-rute til København

Ny langdistancerute fra København til Delhi

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017

x

Læs Også

Nu er Arlanda klar til A380

Stockholm Arlanda er nu klar med én gate, der kan håndtere Airbus A380-fly. Den mest sandsynlige A380-operatør i Arlanda har indtil videre andre planer.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Københavns Lufthavn havde i 2017 en passagervækst på blot 0,5 procent, hvilket bragte det årlige antal passagerer op på 29,2 millioner.

Singapore Airlines lun på Air India

Der er åbnet op for, at udenlandske investorer kan komme ind i ejerkredsen af det gældssatte Air India, og Singapore Airlines og indiske Tata Group er blandt mulige købere.