Air Sweden: Lån giver de bedste vilkår

Rejsebureauer kan godt sælge billetter til Air Swedens nye ruter fra København uden at låne selskabet penge på forhånd. Men et lån giver den bedste kommission. Seks uger før opstart har selskabet ingen danske aftaler på plads.

Det er ikke nødvendigt for rejsebureauer at låne Air Sweden mellem 50.000 og 500.000 kroner for at få lov til at sælge billetter til de ruter fra Københavns Lufthavn til Nordsverige, Mellemøsten og Makedonien, som selskabet åbner den 28. februar. Men det giver den bedste kommission hvis rejsebureauerne vil sende penge til selskabet, der har adskillige konkurser i bagagen.

”De rejsebureauer får naturligvis de bedste vilkår og den gode kommission. Men der er også andre muligheder,” forklarer Stig-Erik Dahlberg, direktør for Air Sweden, til CHECK-IN.dk.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag, så ligger selskabet i et salgsmateriale til danske rejsebureauer op til, at rejsebureauerne skal punge ud med mellem 50.000 og 500.000 svenske kroner til selskabet – inden én eneste billet er solgt – for senere at kunne få salgskommission.

For 50.000 svenske kroner får et rejsebureau lov til at sælge billetter for 52.500 kroner og score en provision på fem procent. Hvis man i stedet lægger 500.000 svenske kroner på forhånd, så får man som rejsebureau mulighed for at sælge billetter for 600.000 kroner og score en provision på 20 procent.

Kan forstå skepsis
Den forretningsmodel vækker ikke begejstring hos Danmarks Rejsebureau Forening.

”Det er ikke en konstruktion, som jeg bryder mig om. Selvom der øjensynligt er en rimelig provision på salget, så er der tale om et lån til et flyselskab, som man ikke en gang er sikker på går i gang med at flyve det trafikprogram, som de har planer om,” sagde direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening onsdag til CHECK-IN.dk.

”I de 10 år jeg har været i Danmarks Rejsebureau Forening har jeg ikke før hørt om en sådan konstruktion i rejsebranchen,” sagde Lars Thykier, der på det kraftigste frarådede rejsebureauer at punge ud.

Hos Air Sweden forstår direktøren godt foreningens skepsis over for et flyselskab, som bygger på resterne af adskillige tidligere konkurser.

”Jeg kan godt forstå deres skepsis. Men det er kun en valgmulighed, hvis man som rejsebureau gerne vil have den højeste kommission,” forklarer Stig-Erik Dahlberg.

Ingen aftaler
Om præcis seks uger starter Air Sweden med at flyve ni gange om ugen fra Københavns Lufthavn til vidt forskellige destinationer som Umeå i Nordsverige, Skopje i Makedonien og Amman og Beirut i Mellemøsten. Selskabet vil benytte et Airbus A320-fly med plads til 180 passagerer. Der bliver således hver uge sat 1620 sæder til salg fra København.

Air Sweden har endnu ikke aftaler med ét eneste dansk rejsebureau om salg af billetter. Og til selskabets pressemøde på Hotel Hilton i Københavns Lufthavn onsdag formiddag dukkede kun én journalist op.

Men det bekymrer ikke selskabet.

“Vi ved, at langt de fleste billetter sælges en til halvanden uge før afgang,“ sagde Air Swedens direktør Stig-Erik Dahlberg på pressemødet inden han tog ud for at mødes med danske rejsebureauer.

Genopstod i 2009
Air Sweden har rødder en del år tilbage i svensk luftfartshistorie. Fortidens aktiviteter har dog ikke altid været lige succesfulde. Det startede i 1996 med selskabet Reguljair, der med en mindre Embraer EMB-100 Banderainte fløj ruteflyvning i Nordsverige og postflyvning til Stockholm. I 1999 fulgte man op med en udenrigsrute fra Umeå til Vasa i Finland, men året efter gik selskabet konkurs.

Få måneder senere genopstod selskabet under navnet Nordic Airlink. I 2003 købte Finnair 85 procent af selskabet, som blev splittet op i to. Finnairs halvdel blev til lavprisselskabet FlyNordic, der blandt andet forsøgte at udfordre SAS på København – Stockholm. I 2007 blev selskabet købt af Norwegian.

Den anden halvdel af selskabet fløj videre under navnet Nordic Leisure, og udførte charterflyvninger til Sydeuropa. I 2006 skiftede selskabet navn til Nordic Airways og i januar 2009 gik selskabet konkurs. I december 2009 genopstod det under navnet Air Sweden.

Læs også:
Nyt CPH-selskab vil have penge på forhånd
København får to nye interkontinentale ruter
Svensk charterselskab vil gå rutevejen