Airbus A330-300 fly ved leveringen i Toulouse. (Foto: Airbus)

AirAsia X forbereder tilbagevenden til Europa

Fra den 30. oktober kan der atter blive lavprisflyvninger fra Malaysia til Europa med AirAsia X. Det er dog hverken London eller Paris, der er destinationen.

Det succesfulde malaysiske lavprisflyselskab AirAsia har en langdistanceenhed kaldet AirAsia X. Dette flyselskab har tidligere betjent det europæiske marked med ruter til Paris og London, men på grund af de dengang høje brændstofpriser måtte AirAsia X i 2012 lukke ruterne ned, da Airbus A340-flyene var for dyre at operere.

I mellemtiden har det malaysiske lavprisflyselskab skilt sig af med A340´erne og opererer i dag en enhedsflåde på 22 A330-300 fly med yderligere 55 fly på vej af samme type. Disse fly har en bedre driftsøkonomi, hvilket har fået AirAsia X til atter at fokusere på det europæiske marked.

I sidste uge kunne Airlineroute.net således offentliggøre en tidtabel gældende fra den 29. oktober, hvor AirAsia X vil flyve dagligt fra Kuala Lumpur til Barcelona via Istanbul.

Barcelona og Istanbul var i et par dage plottet ind på rutekortet for AirAsia X.

Barcelona og Istanbul var i et par dage plottet ind på rutekortet for AirAsia X.

AirAsia X rykkede efterfølgende ud med en meddelelse om, at offentliggørelsen af tidtabellen blot var en “test”. Men det var tilsyneladende en mere omfattende test, for Istanbul og Barcelona var også blevet plottet ind på selskabets interaktive rutekort på internettet, men disse destinationer blev hurtigt fjernet igen.

Overraskende valg
Iagttagere mener, at AirAsia X endnu ikke har samtlige tilladelser på plads, hvorfor det ikke er tilladt at markedsføre ruten. Men valget af Istanbul og Barcelona er ikke umiddelbart logisk, da det var oplagt, at selskabet ville vende tilbage til Paris og London, hvilket også blev bekræftet af koncernchef Tony Fernandes i slutningen af 2014.

Den internationalt anerkendte luftfartsekspert Behramjee Ghadially er da også overrasket over de mulige planer fra AirAsia X, hvilket han også giver udtryk for på sin blog.

“Det er meget overraskende at se et flyselskab etablere en ny rute til Istanbul i dette efterår i betragtning af den fortsatte politiske uro i Tyrkiet. Herudover vil AirAsia X flyve dagligt til to nye langrute-destinationer og giver samtidig markedet blot to måneders forvarsel, hvilket ikke er tilstrækkeligt,” skriver Behramjee Ghadially.

Istanbul er et stort marked fra Kuala Lumpur med 96.000 passagerer i 2015, mens der blot var 17.000 passagerer mellem Barcelona og den malaysiske hovedstad. Det må dog antages at hovedparten af trafikken til Kuala Lumpur kan gå videre til andre destinationer i Asien og Australien, hvor Air Asia X har et veludviklet netværk. Den samlede kapacitet vil være på 275.000 sæder årligt ved en daglig flyvning i hver retning.

Hvis det lykkes for AirAsia X at realisere planerne vil selskabet givetvis komme før Norwegian, der i 2017 planlægger at etablere langdistanceruter fra Barcelona til USA og Asien.

 

Relaterede artikler:

AirAsia X leder efter europæisk partner

Asiens Bjørn Kjos i sit livs krise

Asiatere vil flyve lavpris til Skandinaven med ny Airbus-model

AirAsia X vil igen tilbyde lavprisruter til Europa

Asien-lavprisflyrute flyttes til Gatwick

 

x

Læs Også

Normal flytrafik til Barcelona

Terrorangrebet i Barcelona får ingen indflydelse på flytrafikken til den spanske storby, men SAS tilbyder gratis ombooking af billetter.

Dubai og Istanbul slipper fri af elektronikforbud

Lufthavnene Dubai International og Istanbul Atatürk slipper for elektronikforbud i håndbagagen på USA-flyvninger til stor lettelse for Emirates Airline og Turkish Airlines.

IAG-selskab vil fortsætte i Norwegians fodspor

IAG's lavprisselskab Level åbner snart langruter fra Barcelona i direkte konkurrence med Norwegian, og selskabet har planer om ruter fra Rom og Paris.

Level vil stoppe Norwegian

Det nye IAG-lavprisflyselskab hedder Level og vil sætte en stopper for Norwegians aggressive vækst i Spanien, Storbritannien og Irland.

Slut med A330-fly mellem København og Istanbul

Turkish Airlines har valgt at reducere kapaciteten mellem København og Istanbul i det kommende sommertrafikprogram, så der ikke længere benyttes A330-fly.

700 flyaflysninger i europæisk storlufthavn

Et kraftigt snefald har sendt Atatürk-lufthavnen i Istanbul i knæ. Turkish Airlines aflyser 700 flyvninger, herunder 18 afgange til og fra Danmark og resten af Norden.