AirBaltic Bombardier CS300 i Riga Airport. (Foto: airBaltic)

AirBaltic bliver femstjernet flyselskab

Analysevirksomheden OAG har lavet en stjerneklassificering af flyselskaber i forhold til punktlighed. Her har airBaltic som et af 15 selskaber fået fem stjerner.

Normalt er femstjernede flyselskaber noget, der er forbeholdt den store Skytrax-undersøgelse, hvor en vurdering på flere end 500 produkt- og serviceparametre danner grundlaget for bedømmelsen.

Siden april 2017 har OAG været i markedet med en anden type undersøgelse. Den britiske analysevirksomhed vurderer flyselskabernes punktlighed, og hvert halve år tildeles mellem en og fem stjerner afhængig af præstationerne. Undersøgelsen kaldes On-time Performance (OTP) Star Ratings.

I den seneste undersøgelse, der omfatter en 12 måneders periode fra juni 2017 til maj 2018 indtager Hong Kong Airlines førstepladsen med en punktlighed på 92,4 procent. Det giver fem stjerner hos OAG, og yderligere 14 ud af omkring 150 flyselskaber har fået tildelt fem stjerner.

Det gælder også lettiske airBaltic, der er nummer fem på listen og næsthøjest placerede europæiske flyselskab. AirBaltic havde 90,0 procent rettidige ankomster ud af samlet 51.817 operationer. En rettidig ankomst er senest 15 minutter efter tidtabellen.

Tre stjerner til nordiske flyselskaber
To spanske flyselskaber, der flyver til, fra og mellem De Kanariske Øer har også særdeles gode placeringer. Canaryfly og Binter Canarias har begge fem stjerner med en punktlighed på henholdsvis 90,6 og 89,6 procent, men vejrliget på disse breddegrader er nok også noget bedre end hos canadiske Air Inuit, der indtager sidstepladsen med én stjerne og en punktlighed på 41,6 procent ud af 17.822 operationer.

Nordiske flyselskaber som Finnair (78,6), SAS (77,4), Norwegian (77,1) og Icelandair (74,5) har alle fået tre stjerner i OAG´s punktlighedsanalyse.

Flyselskaberne skal stille data til rådighed for OAG hver måned, og mindst 80 procent af alle planlagte flyvninger skal indgå i datamaterialet for at blive inkluderet i listen. Herudover er der et krav om minimum 600 operationer per måned.

Som udgangspunkt får de øverste 10 procent af listen fem stjerner, mens stjernerne herefter deles forholdsmæssigt ud til de øvrige omkring 150 flyselskaber på listen.

 

Relaterede artikler:

Stærkt transferprodukt i Riga

KLM og Iberia deler punktligheds-titel

Datamangel kan koste SAS punktlighedspris