AirBaltic presset ud af europæiske storbyer

Øget konkurrence på ruter ud af Vilnius får lettiske airBaltic til at lukke en række ruter til byer som London og Paris. I stedet ser selskabet nye vækstmuligheder i den østlige del af Europa.

Af Mchael Müller [email protected]

Luftfartsbranchen er som bekendt en industri med hård og til tider ubarmhjertelig konkurrence. Især når ruterne harmarkant større udbud end efterspørgslen. Denne udfordring har lettiske airBaltic måttet erkende på flere af selskabets større rute. Derfor har selskabet været nødsaget til at lukke i alt fire ruter fra Vilnius, der er en af airBaltics i alt tre hub-lufthavne.

Det drejer sig om ruterne til London, Dublin, Rom og Paris. Fire store ruter, som man skulle mene, at der var ensund efterspørgseltil. Men udbuddet har tilsyneladende været betydeligt større end efterspørgslen, eftersom både Ryanair og Wizz Air har annonceret konkurrence pådisse ruter, som airBaltic hidtil har opereret på. Derfor har airBaltic valgt at trække sig fra de omtalte ruter fra sommersæsonens start den 27. marts.

Ryanair er kendt for en aggressiv markedsføring og er et selskabet, der selv skaber sit eget marked, uanset hvordan konkurrencen er i forvejen.Presset fra Ryanair har betydet, at airBaltic i stedet flytter fokus til den østeuropæiske trafik, hvor man indtil videre kan operere uden at skulle i direkte konkurrence med det irske lavprisflyselskab.

”Tilfældigvis har både Ryanair og Wizz Air annonceret nye ruter i Vilnius, der overlapper med dem, der betjenes af airBaltic. Men verden er stor nok, og vi vil hellere fjerne os fra mængden for at undgå de to andre luftfartsselskaber, der flyver vingespids-mod-vingespids,” som airBaltics videcirektør Tadas Vizgirda fortæller det.

AirBaltic har i stedet valgt at satse på nye ruter fra bl.a. Riga til Gdansk og fra Riga til Budapest samt en opjustering af flere afgange til Kiev, der ender på tre daglige afgange. Men spørgsmålet er, om det for airBaltic er tilstrækkeligt at satse på de østeuropæiske markeder, når et selskab som Ryanair har betonet, at det netop vil ind på dette marked og allerede har presset airBaltic til at lukke flere ruter til og fra en af selskabets centrale hub-lufthavne, Vilnius.

AirBaltic arbejder desuden på at få Finlands andenstørste lufthavn målt på passagerer, Oulu Airport, som hub-destination. Dette er dog endnu ikke på plads, men alt tyder på, at det kommer til at ske, og på sigt er planen, at airBaltic skal operere 10-15 ruter fra Oulu Airport. I øjeblikket flyver airBaltic til Stockholm, Riga, Turku og Tallinn fra Oulu Airport.

Foto: Konkurrencen fra Ryanair og Wizz Air får lettiske airBaltic til at opgive hovedruter fra Vilnius.