airBaltic udskifter Fokker 50 fly før tid

Dårlig brændstoføkonomi og høje vedligeholdelsesomkostninger tvinger airBaltic til at udfase selskabets Fokker 50-fly før tid. Erstatningen bliver Bombardier Q400 Next Gen-flyene som airBaltic introducerede sidste år.

Dårlig brændstoføkonomi,høje omkostninger til vedligeholdelseog et ønske om at modernisere flåden. Det er devæsentligste årsager til at airBaltic nu har besluttet at udskifte sine Fokkker 50 fly før tid.

Det lettiske flyselskab har i dag en flåde bestående af 34 fly fordelt på seks Boeing 737-500, otte Boeing 737-300, to Boeing 757-200, ti Fokker 50 og otte Bombardier Q400Next Gen.

Og det er altså de ti Fokker 50 som selskabet nu vil udfase fra vinterplanen i et forsøg på at effektivisere driften.

“I de forgangne 12 år har Fokker 50 tjent airBaltic særdeles godt. Det har været trækhesten i vores regionale flyvninger, der bringer transitpassagerer til North Hub Riga inden deres videre rejse til destinationer som Paris, London, Tel Aviv ogKiev,“ siger Bertolt Flick, der er koncernchef for airBaltic.

Bertolt Flick understreger, at Fokker 50 er et glimrende fly, men “den nye virkelighed med stigende brændstofpriser, stigende pres på omkostningerne og uroen på det europæiske marked og i Mellemøsten kræver, at vi forbedrer effektiviteten af luftfartsselskabet.“

Som led i airBaltics flådefornyelse introducerede selskabet sidste år det nye Bombardier Q400 Next Gen, og det har allerede givet store fordele hvad angår effektivitet og brændstoføkonomi.

“Samtidig er vedligeholdelsesomkostningerne for Fokker 50-flyene stigende fordi flyet er udgået af produktion. Nu vil vi fokusere på at strømline vores forretning og udfase Fokker 50-flyene fra vintersæsonen,“ siger koncernchef Bertolt Flick fraairBaltic.

Siden airBaltic indledte flyvninger med Fokker 50 i 1998 har flyene haft 3,6 millioner passagerer og fløjet over 72 millioner kilometer. Oprindeligt skulle Fokker 50-flyene først have været udfaset fra 2013, men økonomien tvinger altså selskabet til at fremskynde denne proces.

Det økonomisk pressede airBaltic har ifølge selskabets ledelse behov for at få tilført ny kapital, og der ventes en afklaring om kort tid. Den fremskyndede flådefornyelse ses som et ønske om at accellere processen mod at skabe et overskudsgivende selskab.

Air Baltic Corporation blev etableret i 1995. Den lettiske stat er majoritetsaktionær med 52,6 % af aktiebeholdningen, mens SIA Baltijas aviācijas sistēmas (Baltic Aviation Systems) har en ejerandel på 47,2 %. I sidste måned fløj selskabet med 365.839 passagerer, hvilket var rekord for en juni måned.