Airberlin sælger bonusprogram for 1,4 mia. kroner

Flybonusprogrammer med værdifulde oplysninger om og med kontakt til hyppigt rejsende er i høj kurs. Airberlin har netop solgt 70 procent af sit ‘Topbonus’ program til et andet flyselskab.

Mens året 2012 er ved at rinde ud, har Tysklands næststørste flyselskab Airberlin haft travlt med at gennemføre en transaktion, der vil sætte sine tydelige spor i årsregnskabet, der afsluttes den 31. december.

Airberlin kunne således i går meddele, at selskabet har udskilt bonusprogrammet Topbonus i et separat selskab, som har fået Etihad Airways som hovedaktionær med 70 procent af aktierne, mens Airberlin selv sidder på de resterende 30 procent. Herudover har Airberlin fået option pål løbet af 2013at købe yderligere 10 procent af aktierne.

Prisen for transaktionen er aftalt til 184,4 mio. euro og svarer til godt 1,4 mia. danske kroner.

Bonus- og loyalitetsprogrammet Topbonus er det næststørste i Tyskland kun overgået af Lufthansas Miles & More. Topbonus har ved udgangen af 2012 3,1 mio. medlemmer, og alene i 2012 har der hver dagkommet 1.000 nye medlemmer til.

Topbonus harsamtidig 123 partnere hos flyselskaber, hotelkæder, biludlejningsselskaber, kreditkortselskaber, forsikringsselskaber samten række andre virksomheder.

Værdifuldt samarbejde
Salget af majoriteten i Topbonus er for Airberlin en naturlig forlængelse af det samarbejde, der blev etableret med Etihad Airways for et år siden, da det Abu Dhabi-baserede selskab købte 29 procent af aktierne i Airberlin.

På et pressemøde i går i Berlin kunne de to selskabers topchefer afsløre, at samarbejdet har været meget mere værdifuldt end de oprindelige estimater forudsagde.

Samlet set har de to selskaber leveret 300.000 nye passagerer ind i hinandens netværk, hvilket har øget indtægterne med 100 mio. euro svarende til 750 mio. danske kroner.

“Med mere end 219.000 nye passagerer til Airberlin direkte afledt af samarbejdet med Etihad Airways har vi været i stand til at øge vore indtægter med 50 mio. euro. Heruodver har vi også nydt godt af forskellige omkostningsreducerernde initiativer,“ siger Hartmut Mehdorn, der er topchef hos Airberlin.

Efter et års samarbejde har de to flyselskaber indledt codeshare-samarbejde på 87 ruter og tilbyder i dag i fællesskab 239 destinationer i 77 lande. Et samarbejde, der også har smittet positivt af på Etihad Airways.

“Gennem øgede indtægter og omkostningsbesparende initiativer har Etihad Airways allerede hentet den oprindelige investering på 105 mio. dollars hjem,“ vurderer James Hogan, der er topchef hos Etihad Airways.