Airberlin Boeing 737-800.

airberlin skærer massivt ned

Tysklands næststørste luftfartsselskab airberlin offentliggjorde torsdag spareplanen “Shape & Size“, der skal bringe selskabet tilbage på rette kurs. Men udfordringerne for airberlin er så store, at selskabets grundlægger og koncernchef Joachim Hunold samtidig meddelte sin fratræden.

Hos SAS har man netop gennemført strategi- og spareplanen Core SAS, der i årets andet kvartal bragte selskabet tilbage med sorte tal på bundlinjen.

Anderledes ser det ud for Tysklands næststørste luftfartsselskab airberlin, der torsdag måtte offentliggøre et regnskab, der endnu engang ikke levede op til forventningerne.

Selskabets koncernchef og stifter Joachim Hunold tog da også konsekvensen heraf, da han fra morgenstunden meddelte sin afgang til bestyrelsen. Fratrædelsen sker allerede fra 1. september, hvorHartmut Mehdorn, der siden 1. juli 2009har været medlem af selskabets bestyrelse, overtager midlertidigt rollen som topchef i det kriseramte luftfartsselskab.

Trods en fremgang i omsætningen i 2. kvartal 2011 fra € 877 millioner til € 1,1 millard fulgte bundlinjen ikke med. Det blev til et nettounderskud på € 47,3 millioner mod et minus på € 39,7 millioner året før. Altså et nettounderskud på ca. 350 millioner danske kroner i et kvartal, hvor luftfartsselskaberne traditionelt kommer ud med overskud.

“Shape & Size“

Selskabets bestyrelse har netop godkendt spareplanen “Shape & Size“, der skal bringe selskabet på rette kurs igen. Det indebærer en kapacitetsreduktion på ca. 1million flysæder i løbet af efteråret 2011, hvilket blandt andet gennemføres ved at tage i alt otte fly ud af produktionen samt lukke en række tabsgivende ruter.

Det er især de regionale ruter, der bliver ramt af det nye spareprogram. airberlin ønsker i stedet at koncentrere kræfterne om selskabets trafikknudepunkter iBerlin, Düsseldorf, Palma de Mallorca og Wien.

airberlin vil således ikke længere flyve til den tyske lufthavn Erfurt, ligesom der skæres ned på ruter fra Münster-Osnabrück, Köln-Bonn, Hanover, Karlsruhe, Dresden og Paderborn.

Hvorvidt spareprogrammet er nok til at bringe sorte tal tilbage i regnskabet indenfor overskuelig fremtid er dogtvivlsomt. “De planlagte tiltag vil formentlig ikke være tilstrækkelige til at sikre et positivt driftsresultat ved årets afslutning, idet en del af besparelserne relaterer sig aktiviteter, der først vil have effekt i det kommende regnskabsår,“ sagde den afgående koncernchef Joachim Hunold i forbindelse med gårsdagens regnskabsmeddelelse.

Satser påBerlin Brandenburg Willy Brandt-lufthavnen

Der er tre hovedårsager til, atandet kvartal er gået galt for airberlin.Selskabet angiver den tyske afrejseskat, der trådte i kraft den 1. januar 2011 som en af de væsentlige årsager. Herudoverhar dehøje brændstofpriser sin andel af skylden for selskabets svage resultat, mens uroen iEgypten og Nordafrika har haft en betydelig indvirkning på selskabet.

Eneste lyspunkter er udviklingeni lufthavnene i Berlin og Düsseldorf. Et år før åbningen af den nye Berlin Brandenburg Willy Brandt (BER) lufthavn, kan airberlin allerede tilbyde 9.000 flyforbindelser per uge til og fra Berlin. I juni måned registrerede man således 17 % af samtlige passagerer til og fra Berlin som transfer-passagerer. På en enkelt dag var andelen helt oppe på 23 %.

Derfor har airberlin store forventninger tilBerlins nye storlufthavn og de muligheder, som det fører med sig. Blandt andet optagelsen i oneworld-alliancen fra midten af 2012 håber selskabet at kunne bidrage positivt til den fremtidige udvikling.

Men indtil videre har ledelsen en udfordrerende opgave, der skalløses, førend man kan glæde sig over de muligheder, der venter i horisonten.