- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Det kriseramte tyske flyselskab airberlin er nødt til at finde en partner at blive købt af eller fusioneret med. Og det skal gå stærkt. Meget stærkt. Det fastslår airberlin’s topchef, der direkte peger på én navngiven potentiel partner.

”Vi er nødt til at finde en partner i 2017 og Lufthansa er en af få mulige (partnere, red.),” siger airberlin’s topchef, Thomas Winkelmann, til den tyske avis Die Zeit. Han blev øverste chef for airberlin 1. februar i år efter 18 års ansættelse hos netop Lufthansa.

Uden gæld
I starten af maj erklærede Lufthansa sig faktisk parat til at overtage airberlin – på én betingelse. Det skulle være uden den gæld på omkring 7,5 mia. kroner, som airberlin har hængende om halsen. Den måtte airberlin’s nuværende ejere få ud af verden inden en fusion kunne komme på tale. I den nuværende ejerkreds er mellemøstselskabet Etihad Airways, der ejer knap 30 procent af airberlin. En ejerandel, som de meget gerne vil af med.

En anden tysk avis – Wirtschaftswoche – rapporterede i maj, at også Delta Air Lines og kinesiske HNA Group har vist interesse for airberlin.

Thomas Winkelmann lægger ikke skjul på, at alle muligheder står åben.

”Jeg vurderer alt som giver mening for airberlin og sikrer arbejdspladser på lang sigt,” understreger Thomas Winkelmann overfor Die Welt.

Airberlin kom ud af første kvartal af 2017 med et underskud på knap 2,2 mia. kroner.

Selv hvis Lufthansa og Etihad Airways kan nå til enighed om airberlins gæld, så kan konkurrencelovgivningen også vise sig at blive en forhindring for en Lufthansa-overtagelse af airberlin, hvis EU-Kommissionen finder, at de to selskaber tilsammen har en for dominerede position på det tyske marked. Kommissionen sagde gentagne gange nej til at Ryanair kunne overtage Aer Lingus, da det ville give dem en dominerende position på trafikken mellem Irland og Storbritannien. Noget lignende vil dog sandsynligvis ikke være tilfældet her, da det tyske marked i forvejen har mange forskellige aktører. Desuden vil airberlins fly sandsynligvis blive fordelt bredt ud i Eurowings’ rutenetværk.

På randen af konkurs
Airberlin kan meget vel gå hen ikke at blive det eneste tabsgivende europæiske flyselskab, som tyskerne hjælper Etihad Airways af med. Etihad Airways ejer nemlig også 49 procent af italienske Alitalia, som Etihad Airways meget gerne vil sælge til Lufthansa mere eller mindre med det samme.

En statsudpeget kommissær har fået 18 måneder til at udredde situationen i Alitalia, der stod på randen af konkurs. Som led i udredningsarbejdet kunne Etihad Airways godt tænke sig at lade Lufthansa lynovertage en stor del af Alitalias medarbejderskare og mellemdistancefly, som Lufthansa så kunne bruge til at sætte ekstra skub under opbygningen af Eurowings til at være en seriøs udfordrer til Ryanair, Wizz Air og easyJet.

Tilført op mod 120 fly
Hvis Lufthansa Gruppen ender med at overtage et gældsfrit airberlin samt store dele af Alitalia, så vil det betyde, at Eurowings i løbet af meget kort tid kan få tilført op mod 120 mellemdistancefly i Airbus A320-serien.

Eurowings har allerede overtaget 38 Airbus A320-fly fra airberlin. Nogle andre airberlin-fly er allerede på vej over i et nyt flyselskab målrettet charterflyvninger, som Etihad og rejsegiganten TUI står bag. Tilbage i airberlin er omkring 44 Airbus mellemdistancefly, som Eurowings sandsynligvis ville få hovedparten af. Alitalia har 74 mellemdistancefly i Airbus A320-serien, som ville passe som fod i hose med Eurowings’ Airbus-fly og Airbus-flyene fra airberlin.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa-mand skal redde airberlin

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly