Airberlin Boeing 737-800.

Airberlin vokser i København og fravælger provinsen

Mens København bliver en stadig større destination for airberlin, så har selskabet ingen jyske planer.

Når airberlin den 4. november opgraderer ruten fra sit knudepunkt i Düsseldorf til København fra to til tre daglige returflyvninger, betyder det, at det tyske luftfartsselskab og dets østrigske datterselskab Niki i alt kommer op på 54 ugentlige flyvninger fra København til destinationer i Tyskland, Østrig og Spanien.

Airberlin har tidligere i år øget antallet af flyvninger mellem København og Berlin op til tre daglige flyvninger, og gjort det samme i Oslo, Gøteborg og Stockholm.

”De nordiske lande er meget vigtige markeder for airberlin. Vi vokser konstant og er meget glade for denne positive udvikling,” siger Janina Zitz, pressetalsmand i airberlin.

Mens selskabet vokser i København har man til gengæld ingen aktuelle planer om også at prøve kræfter med flyvninger fra Berlin eller selskabets andet tyske knudepunkt i Düsseldorf til Billund eller Aalborg.

”Vi vurderer konstant sammensætningen af vores rutenetværk, men vi har ingen aktuelle planer om at åbne nye danske destinationer,” fastslår Janina Zitz.

Norwegian flyver i dag tre gange om ugen fra Aalborg til Berlins Schönefeld-lufthavn.

Ny identitet
Airberlin blev født som traditionelt lavprisselskab, men har de senere år arbejdet målrettet hen imod at blive et netværksselskab i stil med SAS, KLM og Lufthansa. Det mest afgørende skridt kom i foråret i år, da airberlin blev optaget i Oneworld-alliancen.

Alliancemedlemsskaber er absolut ”no go” for traditionelle lavprisselskaber. Og mens der tales meget om Norwegians kommende langruteflyvninger, så flyver airberlin allerede i dag til USA og Asien. Airberlins langruter er et resultat af købet af det tyske LTU. Selskabet skiller sig også ud fra lavprisselskaberne ved at have meget mere end én flytype i flåden.

Og selskabets nye identitet er også medvirkende til, at Janina Zitz klart afviser, at airberlins flyvninger fra København kunne udgå fra lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO, som i dag kun bruges af easyJet.

Den 3. juni skulle Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg, have være åbnet. Og airberlin havde i den forbindelse planlagt en storoffensiv med etableringen af et nyt superknudepunkt. Men få uger før åbningen blev den udskudt til 17. marts næste år. Det har betydet, at airberlin har måtte blive i den gamle Berlin Tegel-lufthavn. Men det har ikke lagt en dæmper på selskabets vækstambitioner i den tyske hovedstad.

”Alle vores planlagte sommerflyvninger fra Berlin, som vi øgede i lyset af åbningen af den nye lufthavn, vil blive opereret fra Berlin Tegel,” forsikrer Janina Zitz.

Airberlin og datterselskabet Niki har trafikknudepunkter i Berlin, Düsseldorf, Wien og Palma de Mallorca.