Airbus A321 i langdistanceversion

Airbus lancerer nu en version af sit populære A321-fly, som vil kunne krydse Atlanterhavet.

Den første salgsaftale om 60 eksemplarer af flyet blev allerede indgået på Farnborough Airshow for et halvt år siden. Men først i går onsdag meddelte Airbus officielt, at de vil bygge en særlig langdistanceudgave af deres populære mellemdistancefly Airbus A321.



Normalt er langdistancefly forsynet med to midtergange. Boeings 757’er, som ikke længere er i produktion, er det eneste rutefly med kun en midtergang, der kan flyve de lange destinationer og eksempelvis krydse Atlanterhavet med en fuld last af passagerer. Den eksisterende udgave af Airbus A321 kan ikke flyve så langt, som der skal til.



Men det vil den europæiske flyproducent nu lave om på. Den nye version skal være klar i 2019 og får navnet A321 97t, der henviser til flyets maksimale startvægt på 97 tons. Den bliver i stand til at flyve op til 7.400 kilometer med 206 passagerer fordelt på to serviceklasser.



Til stor hjælp

206 passagerer er noget mindre end hvad langdistancefly med to midtergange har plads til. Flyet vil derfor være som skabt til tynde langdistanceruter. Det er nemlig netop hvad flere amerikanske flyselskaber i stor stil anvender Boeing 757 til i dag. Således benytter Delta Air Lines et Boeing 757-fly når de i juni, juli og august flyver mellem New York og København. Det er også Boeing 757-fly, som Icelandair anvender på sit netværk af ruter fra Island til destinationer i Europa og Nordamerika. Især på turene fra Island til det vestlige USA er 757’erens lange rækkevidde til stor hjælp for islændingene.



Boeing stoppede imidlertid produktionen af Boeing 757 i 2004 efter at man havde bygget 1.050 eksemplarer. Den amerikanske flyproducent har ikke umiddelbart planer om at lancere en afløser. I stedet regner man med at lukke hullet i en knibtangsmanøvre med den større Boeing 787 Dreamliner og den mindre Boeing 737, der i den kommende MAX-version får en rækkevidde på op til 6.700 kilometer.



Icelandair har bestilt 16 eksemplarer af Boeing 737MAX. Om selskabet også finder den nye version af Airbus A321 interessant, vil tiden vise.



Det amerikanske leasingselskab Air Lease Corporation er indtil videre eneste kunde til det nye langtrækkende Airbus-fly. Selskabet bestilte 60 eksemplarer på Farnborough Airshow sidste år, og onsdag blev det udvidet med en option på 30 fly.