Airbus A380-kapløb til Shanghai

Kinas tilladelse til, at europæiske flyselskaber må bruge Airbus A380-fly til Shanghai, har udløst et sandt kapløb mellem de to eneste Europa-operatører af typen.

Der er indledt et sandt kapløb mellem de to eneste Airbus A380-operatører i Europa, nemlig Air France og Lufthansa. Begge selskaber ønsker at være først til at sætte deres A380’ere på landingsbanen i lufthavnen i den kinesiske finanshovedstad, Shanghai.

Imidlertid har de kinesiske myndigheder været meget forbeholdne med at give tilladelse til, at de store fly må flyve til Shanghai. Først i april er der blevet givet grønt lys til, at europæiske selskaber må anvende A380’ere på ruter fra Europa til Shanghai.

Det er kinesernes utilfredshed med EU’s CO2-kvotesystem, som har ført til gentagene afslag på ansøgningerne, som især er kommet fra Lufthansa. Selskabet har siden sommeren 2012 vedholdende søgt om tilladelse til at flyve det over 500 sæder store fly ind til finanshovedstaden fra Frankfurt.

Air France overhaler indenom
Først i april skete der en opblødning i striden, hvilket har gjort det muligt for Lufthansa at realisere planerne om en direkte Europa – Shanghai-rute med deres Airbus A380. Ruten beflyves i dag med det mindre Airbus A340-600-fly.

Netop fordi Lufthansa længe har arbejdet ihærdigt med at vinde myndighedernes gunst i Kina, skulle man tro, at det også blev tyskerne, som ville løbe med æren af at være første europæer med A380-fly i Shanghai Pudong International Airport.

Imidlertid ser det ud til, at franskmændene overhaler tyskerne indenom. Blot få dage efter, at tilladelsen til europæiske flyselskabers A380’ere blev givet, kunne Air France annoncere, at også de, på ruten fra Paris, ville opgradere til Airbus A380. Med rutestart allerede den 2. september kommer franskmændene dermed tyskerne næsten en måned i forkøbet, idet Lufthansa først starter med A380 på Shanghai den 26. september.

Andre ruter siger farvel til A380
Årsagen, til at Air France kan reagere så prompte og være klar som det første europæiske flyselskab til at flyve med Airbus A380 til Shanghai, skyldes at man har valgt at skære på andre ruter.

Det bliver ruten til Singapore, som må vinke farvel til den franske A380’er i bytte for et Boeing 777-300-fly.

Efter samme strategi, har Lufthansa valgt at sænke kapaciteten på Johannesburg til Boeing 747-400 selv samme dag, som Shanghai opgraderes til Airbus A380.

Selvom tyskerne med Air Frances seneste annoncering er blevet overhalet indenom, vil rejsende til og fra Shanghai væsentlig oftere kunne møde Lufthansas A380’er end Air Frances. Imens Air France vil flyve med deres A380’er på 3 ud af 14 ugentlige afgange, flyver nemlig Lufthansa 5 ud af 12 ugentlige.

Lufthansa har valgt at reducere fra de nuværende 14 ugentlige til 12 ugentlige afgange mellem Frankfurt og Shanghai, når A380’eren indsættes. Fra den 26. september skal A340-600 fortsat flyve de øvrige frekvenser. Air France bruger udover Airbus A380 et Boeing 777-fly til Shanghai.