(Foto: Airbus)

Airbus har ordrer til syv års arbejde

Bugnende ordrebøger hos Airbus betyder, at flyproducenten i de næste syv år kan være sikker på, at produktionslinjerne holdes i gang.

Hos den europæiske flyproducent Airbus har man kronede dage. I april blev der igen sat rekord, idet ordrebøgerne nu bugner med 4.973 fly. De mange fly svarer til over syv års produktion for flyfabrikken.

Ifølge Airbus har man nået en vigtig milepæl med de næsten 5.000 ordrer, og flyproducenten selv kalder det en industriel rekord.

Alene i april landede der 83 nye flyordrer, ført an af rekordordren fra Turkish Airlines på hele 82 fly, som rummer et miks af både den nuværende A320-familie og den kommende variant, new engine option, A320neo-familien.

Med Turkish Airlines har Airbus over 40 kunder til new engine option-varianten, der ifølge de seneste oplysninger fra Airbus tæller 2.125 ordrer.

Kinesere og lavprisselskaber er storkunder
I Asien oplever flyselskaberne en enorm vækst, og det afspejles i flyproducenternes ordrebøger. I april modtog alene de kinesiske flyselskaber næsten 20 procent af Airbus’ samlede leveringer, fordelt på 11 fly af A320-familien, og et enkelt af typen A330. I alt leverede Airbus 58 fly i april.

Ser man alene på A320-familien, som Airbus leverede 45 af i april, tegner lavprisselskaberne sig for en væsentlig andel af flyene. Europæiske Vueling, easyJet og Wizz Air samt indiske IndiGo og GoAir og japanske Peach Aviation og Jetstar er blot en række af de lavprisselskaber, som tog nye A320’ere i drift i april.

Den store popularitet for Airbus’ A320’er udfordrer dermed mere og mere Boeings 737’er, der ellers har været kendt som lavprisselskabernes foretrukne arbejdshest. En sammenligning af de fem største lavprisselskaber i Europa – Ryanair, Norwegian, Vueling, easyJet og Wizz Air – viser dog, at Boeings 737’er fortsat har føringen.

Selvom det kun er de to førstnævnte selskaber, som anvender Boeings 737’er, udgøres lavprisflåden blandt de fem af næsten 29 procent flere Boeing 737-fly end Airbus’ 320-familie.

Store mellemdistancefly vinder frem
Airbus har leveret i alt 202 fly til dato i 2013. Det er 10 procent flere end sidste år. I samme periode er det blevet til 514 nye ordrer, hvor det især er de to store fly fra A320-familien, som trækker ordrerne hjem.

Næsten 90 procent af de indkommende ordrer for 2013 er på Airbus A320 og Airbus A321 fordelt med henholdsvis 156 og 303 bestillinger. De to fly har plads til henholdsvis 150 og 180 passager i to-klasses konfiguration og 180 og 220 i sildetønde-konfiguration.

De resterende ordrer er faldet på Airbus A350, som i løbet af få uger forventes at kunne gå på vingerne til den første testflyvning. A350’eren skal afløse Airbus’ A330-fly, hvilken Airbus blot har modtaget to ordrer på i år.

Billede: Airbus A321neo med sharklets. Kilde: Airbus