Airbus A320 (t.v.) og Bombardier CS300 (Foto: P. Pigeyre | master films)

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

Airbus har på opsigtsvækkende vis købt aktiemajoriteten i den separate virksomhed i Bombardier-koncernen, der producerer de nye og brændstofbesparende fly fra C-serien.

Canadiske Bombardier og europæiske Airbus har besluttet sig for at slå pjalterne sammen i et specifikt forretningsområde, som de to flyproducenter fremover vil drive i et ganske interessant partnerskab.

Parterne har således offentliggjort, at Airbus har købt sig ind i CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), som fremstiller og sælger C-serie-flyene (CS100 og CS300, red.). Den europæiske flyproducent har sikret sig en ejerandel på 50,01 procent og dermed aktiemajoriteten i det canadiske selskab, mens Bombardier Inc. ejer 31 procent, og Investissement Quebec har 19 procent af aktierne.

Det nye partnerskab mellem Bombardier og Airbus betyder, at begge flyproducenter fremover vil fremstille og sælge flyene i C-serien. Airbus skal særligt bidrage med blandt andet salg og markedsføring og støtte inden for kundesupport.

Bombardiers nuværende flyfabrik ligger i Quebec i det østlige Canada og vil stadig forblive den primære fabrikslokalitet. Men planen er, at C-serien fremover også skal produceres i Mobile i den amerikanske stat Alabama, hvor Airbus i forvejen har en flyfabrik til fremstilling af A320-fly til sine amerikanske kunder.

Airbus forventer, at der i løbet af de kommende 20 år vil være et marked for mere end 6.000 nye fly i segmentet mellem 100 og 150 sæder.

”Partnerskabet bringer Airbus’ globale rækkevidde sammen med Bombardiers nyeste ’state-of-the-art’-fly, der giver begge parter mulighed for fuld udnyttelse af C-seriens værdi og skabe en betydelig, ny værdi for kunder, leverandører, medarbejdere og aktionærer,” lyder det fra Airbus.

Twist mellem Airbus og Boeing
Luftfartsmediet Air Transport World skriver, at det nye partnerskab kommer i forbindelse med en igangværende konflikt mellem Boeing og Airbus. Boeing har klaget til det amerikanske handelsministerium over, at Bombardier angiveligt skal have fået hjælp af canadiske provinsregeringer til at kunne sælge C-serien til en ’absurd lav pris’ til det amerikanske flyselskab Delta Air Lines.

I begyndelsen af oktober har handelsministeriet så angivet, at amerikanske flyselskaber skal betale op mod 300 procent i importafgifter, hvis man ønsker at købe fly fra C-serien. Det har administrerende direktør hos Delta Air Lines, Ed Bastian, imidlertid afvist.

Tom Enders, der er koncernchef hos Airbus, har dog på en pressekonference udtalt, at partnerskabet ’ikke er motiveret af noget, konkurrenterne gør, men ved en erkendelse af, at stjernerne alle stod rigtigt placeret denne gang’.

Tom Enders angiver, at det er vigtigt at få C-serien til USA, fordi landet har det største marked for den type fly. Airbus har siden 2012 ikke solgt nogen A319-fly, og Tom Enders vurderer derfor, at C-serien passer ideelt sammen med flyproducentens A320- og A321-modeller.

Topmoderne fly
Den canadiskproducerede C-serie sætter helt nye standarder inden for komfort, driftsøkonomi og miljømæssige vilkår. Flyene bruger mindre brændstof end andre fly, og så er det nogle af de mest støjsvage i drift. C-serien er derfor med rette blevet kendt som ”Whisperjet” (’hviske-flyet’, red.).

To flyselskaber har som de hidtil eneste fået leveret fly fra den spritnye C-serie. Og to af dem er europæiske. SWISS har modtaget otte CS100 og fire CS300, mens airBaltic har fået leveret syv CS300.

Men Bombardier har allerede fået ordrer på flere hundrede fly fra C-serien. Indtil videre er der afgivet ordrer på 123 CS100-fly og 237 på CS300. En samlet ordrebeholdning på 360 fly, og der er således kun leveret 19 til dato.

 

Relaterede artikler:

AirBaltics nye CS300-fly var midlertidigt på jorden

SWISS klar med Bombardier C-serie til London City

C-serie fly nonstop over Atlanten

Flyvende start for Bombardiers CS-serie

Airbus og Boeings duopol kan få en ende

x

Læs Også

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways vil på storindkøb efter nye fly. Og med en i forvejen broget skare af langdistancefly, kan det blive både Airbus- og Boeing-fly.

For varmt til at flyve

En hedebølge i det sydvestlige USA betydet, at det i øjeblikket er for varmt til at flyve med Bombardier CRJ-flyene hos American Airlines

Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.