Airbus’ moderselskab i megafusion

Selskabet bag Airbus, EADS, planlægger en fusion med BAE Systems. Det vil skabe verdens største fly- og våbenproducent.

En megafusion, som vil skabe verdens suverænt største fly- og våbenproducent, kan være under opsejling. Det er de to europæiske koncerner EADS og BAE Systems, der har offentliggjort, at de diskuterer muligheden for en fusion.

EADS er et kompliceret europæisk konglomerat af virksomheder inden for produktion af både civile og militære fly og helikoptere samt våben. Porteføljen tæller blandt andet den civile flyproducent Airbus og 50 procent af regionalflyproducenten ATR. EADS ejer også helikopterproducenten Eurocopter, der producerer både civile og militære helikoptere. I det hele taget er EADS resultatet af gentagne fusioner af især tyske og franske flyproducenter op gennem årene.

BAE Systems ejede indtil 2006 aktier i Airbus, men solgte dem og har siden da ikke beskæftiget sig med civil flyproduktion. Det britiske firma er verdens næststørste forsvarsvirksomhed og samarbejder med EADS om det fælleseuropæiske kampfly Eurofighter. BAE Systems har også en fod i den amerikanske lejr, hvor selskabet er partner med Lockheed Martin om at udvikle F-35 Joint Strike Fighter kampflyet.

Boeing bliver lillebror
En eventuel fusion vil gøre amerikanske Boeing, der producerer både civile og militære fly, til lillebroderen i den rivalisering mellem Airbus og EADS på den ene side og Boeing på den anden side, som har stået på igennem mange år. Airbus og EADS havde i 2011 tilsammen en omsætning på 96 mia. dollars, mens omsætningen hos Boeing var på 69 mia. dollars.

De britiske konkurrencemyndigheder har givet BAE Systems og EADS frist indtil 10. oktober til at finde ud af, om de kan få luft under vingerne på en fusion. Hvis selskaberne slår pjalterne sammen vurderes det ikke umiddelbart at få indflydelse på Airbus og ATR, da BAE Systems ikke er civil flyproducent. Men det vil stille EADS-koncernen stærkere. Især Airbus’ problemer med at få solgt tilstrækkeligt mange af den nye superjumbo, Airbus A380, og forsinket udvikling af Airbus A350 har påvirket EADS’ indtjeningen de senere år.