Airbus vandt ordre-kapløb

Airbus indgik ordrer og bindende aftaler på levering af 421 fly under Paris Airshow. Det var 90 flere end rivalen Boeing. En stor europæisk ordre på showets sidste dag, var med til at sikre Airbus-sejr.

Når de to store airshows i Paris og Farnborough afvikles henholdsvis i ulige og lige år, så dyster Airbus og Boeing intenst om at lande flest aftaler med flyselskaber om levering af nye fly. Dette års Paris Airshow, der løb af stablen i sidste uge i Le Bourget-lufthavnen nord for Paris, var ingen undtagelse.

I år løb Airbus af med sejren, da showets kommercielle del sluttede torsdag efter fire dage med en sand byge af udmeldinger om nye aftaler. Ordrer og bindende aftaler om levering af i alt 421 fly nåede Airbus op på. Det er 90 flere end de 331, som Boeing fik i hus.

Løb med sejren til sidst
At den europæiske flyproducent trak det længste strå, kan de blandt andet takke det ungarske lavprisselskab Wizz Air for. Inden showets sidste dag førte Boeing med 310 ordrer mod Airbus’ 301 ordrer. Men torsdag skrev Wizz Air og Airbus under på en kontrakt på 110 Airbus A321neo, ligesom Airbus indgik en aftale med en uidentificeret om 10 ikke-udspeciferede fly. Da Boeing kun indgik to aftaler med to uidentificerede kunder på i alt 21 fly, løb Airbus af med sejren til sidst.

I Boeings lejr forsvarede man sig med, at man havde langt flere ordrer på widebody-fly end Airbus. Her blev det blandt andet til en bestilling fra Garuda Indonesia på 30 eksemplarer af den nye Boeing 787-9, der er en forlænget udgave af Dreamlineren. Et Boeing 787-9 Dreamliner-fly fra Vietnam Airlines lavede flyopvisning hver eftermiddag under showet.

De største sællerter var de to rivaliserende flyproducenters nye udgaver af de to populære mellemdistancefly Airbus A320-familien og Boeing 737-serien. Således indgik Arbus aftaler om levering af i alt 323 eksemplarer af Airbus A320neo og Airbus A321neo (new engine option), mens Boeing indgik aftaler om levering af 221 eksemplarer af forskellige versioner af Boeing 737 MAX.

Den store pengepung
Feltet af kunder, som de to producenter indgik aftaler med, var domineret af asiatiske flyselskaber og leasingselskaber. Wizz Air var eneste europæiske flyselskab, der placerede en ordre under Paris Airshow. To leasingselskaber fra Irland og Holland havde til gengæld den store pengepung fremme. Således indgik irske GECAS en aftale med Airbus om 60 Airbus A320neo, mens hollandske AerCap indgik en aftale med Boeing om 100 Boeing 737 MAX-8.

Hvis man medregner producenter som Bombardier, Embraer, ATR og Sukhoi, så blev der tilsammen på fire dage indgået ordrer og bindende aftaler om 971 fly.

Den kommercielle del af Paris Airshow løb fra mandag til torsdag. Fredag, lørdag og søndag var showet åbent for offentligheden og salgskapløbet afsluttet.

Airbus’ koncernchef Fabrice Brégier og salgsdirektør John Leahy gør status torsdag efter fire dages airshow. Foto: Pascal Pigeyre / Airbus.

x

Læs Også

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.

Kina skriver luftfartshistorie

Det første store kinesisk producerede passagerfly gennemførte i dag en succesfuld testflyvning fra Shanghai-Pudong lufthavnen. Nu er Comac klar til at udfordre Boeing og Airbus.

Airbus vil teste flyvende biler

Flyproducenten Airbus er involveret i et projekt, hvor man i slutningen af 2017 vil teste det første personlige luftfartøj, der kan flyve hen over trafikken i storbyerne.

Airbus vandt over Boeing

Airbus fik lige akkurat flere nettoordrer end Boeing i 2016 og fik dermed for fjerde år i træk den største andel af nye ordrer.