- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

AirHelp går i kødet på flyselskaberne

Danske iværksættere har med base i London etableret en virksomhed, der skal hjælpe forbrugerne med at få kompensation tilbage fra flyselskaberne i forbindelse med forsinkelser og aflysninger.

I London er et par danske iværksættere i gang med at opbygge en forretning, der ikke ligefrem falder i flyselskabernes smag. Der er tale om AirHelp Ltd., der har specialiseret sig i at hjælpe flypassagerer, der mener at have et krav om kompensation i henhold til EU261/2004 forordningen, der sikrer flypassagerers rettigheder.

Det er i forbindelse med forsinkelser, aflysninger og nægtet boarding, at EU261-lovgivningen kan anvendes.

Hos AirHelp hjælper man kunderne med at søge kompensation efter princippet “no win, no fee“. Lykkes det at hente kompensationen hjem til kunden beholder AirHelp 25 procent, mens de resterende 75 procent sendes videre.

Idéen til AirHelp blev fostret af iværksætteren Henrik Zillmer, der selv havde haft flere uheldige oplevelser med flyselskaber. Herigennem fandt han ud af, at man hos nogle selskaber skulle kæmpe med næb og kløer for at sikre sig sine rettigheder.

AirHelp blev oprindeligt etableret i januar måned gennem selskabet Bearskin Ventures ApS i København. Udover hovedkontoret i London er selskabet aktivt med separate afdelinger i Danmark, Polen og Italien, mens flere andre lande er på vej.

Svært med Ryanair
Hos AirHelp beskæftiger man nogle juridiske sagsbehandlere, ligesom der også er jurister med speciale i luftfart tilknyttet selskabet. Men indtil videre har AirHelp måttet sande, at det ikke er lige let at have en dialog med alle flyselskaber.

“Det er meget forskelligt, hvordan flyselskaberne tager imod os. Nogle spiller efter reglerne og vil tage ansvar, hvor vi kan indgå i en dialog i den enkelte sag. Andre selskaber påberåber sig ekstraordinære omstændigheder og vil ikke udlevere dokumentation for det,“ forklarer Nicolas Michaelsen, der er ansvarlig for kommunikation og marketing.

Det er i særdeleshed Ryanair og Norwegian, at det er svært at samarbejde med. Hos begge selskaber har AirHelp en del uafsluttede sager, og indtil videre er det således ikke lykkedes at hente kompensation hjem fra de to lavprisflyselskaber.

“Ryanair er notorisk kendt for ikke at være glade for at have en pengestrøm, der går ud af selskabet. Vi har stadig udstående sager med dem. Norwegian minder lidt om Ryanair, men det er ikke helt de samme ting, som de påberåber sig. Norwegian vil typisk ikke dokumentere ekstraordinære omstændigheder.“

Mens der således er kritik af lavprisflyselskaberne, er der til gengæld ros til et selskab som SAS, der trods alt er kendt for at have en meget fleksibel politik omkring “care“ og kompensation.

“Jeg synes, at SAS er gode at arbejde sammen med. De vil gerne tage deres ansvar. Den kritik, der har været af SAS, er at de ikke oplyser om passagerrettighederne ved forsinkelser. Vi har haft sager, hvor SAS har afvist i første omgang, men hvor vi efterfølgende har fået kompensation.“ siger Nicolas Michaelsen.