Airnavia: Nogle kan have forsøgt at hacke os

Rejseselskabet Airnavia mener, at nogle har forsøgt at hacke selskabets server og hjemmeside, siden der har været så stor trafik i løbet af fredagen.

Et totalt sammenbrud på Airnavias hjemmeside blev resultatet, da det nystartede rejseselskab i fredags valgt at sætte 1.000 flybilletter til salg til 49 kroner stykket. Billetter, hvor det var muligt at rejse til London-Stansted med Danish Air Transport eller med SAS til Malta, Kreta, Rhodos, Korfu, Varna, Las Palmas, Tenerife samt Gazipasa-Alanya.

Allerede før billetterne blev sat til salg kl. 12.00 i fredags var Airnavias hjemmeside gået ned. Kun få brugere slap igennem til serveren, og de oplevede ekstremt lange svartider, og blev sidenhen smidt helt af.

Fredag aften lykkedes det Airnavia at genåbne hjemmesiden ved hjælp af et kø-system. Det skabte blot endnu mere frustration, da de ventende kunder hele tiden blev smidt bag i køen.

“I kø som nummer 27. Derefter opdatering og man bliver nr. 106. Ny opdatering, så pludselig ind og skrive søgeoplysninger og wupti nummer 3.376. Fis i en hornlygte. Nu booker jeg Primera Air. Har prøvet hele dagen,“ skrev Carin Østergaard Andersen på Airnavias Facebook-side.

En anden Airnavia-kunde med navnet Torben Beck skriver: “Den kan ikke opdatere, og jeg ryger længere og længere bagud i køen. Gik fra nr. 1.100 til 5.330.“

Mistanke om hacking
Hos Airnavia har man ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor brugerne hele tiden kom bag i køen.

“Vi har netop genåbnet vores hjemmeside her til aften (fredag, red.), hvor vi har etableret et kø-system, således at vores IT-systemer ikke står af igen. Lige nu står der 11.000 i kø (kl. 23.45 fredag aften, red.), hvilket vi regner som meget urealistisk på en fredag aften lige før midnat. Derfor stiller vi spørgsmålstegn ved, om der er nogle, som har forsøgt at hacke os i dag,“ siger driftschef Mathias Madsen fra Airnavia til CHECK-IN.dk.

Det har dog ikke været muligt for Airnavia at dokumentere, hvorvidt hacking-mistanken har noget på sig.

De store IT-problemer hos Airnavia kan dog også skyldes, at selskabets IT-leverandør ikke har optimeret hjemmeside og bookingsystem til en lang række browser-typer.

“Vi har fået henvendelser om visning af priser, booking samt komplikationer for brugere på Android, iPhone, IPad samt ældre versioner af Internet Explorer,“ skriver Airnavia, der samtidig opfordrer brugerne til at undgå at benytte smartphones og i stedet anvende PC eller Mac med Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Microsoft Edge eller nyere versioner af Microsoft Explorer.