Alitalia A320-200. (Foto: Alitalia)

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

180 dage med mulighed for yderligere 90 dage. Så lang tid har en kommissær udpeget af den italienske regering til at få afklaret skæbnen for det store italienske flyselskab Alitalia. Tirsdag valgte selskabets aktionærer ikke overraskende at bede om at få en kommissær til at udrede trådene. Han skal afklare om hele eller dele af selskabet kan afhændes til andre selskaber, eller om der ikke er anden udvej end en konkurs. Indtil kommissæren er færdig med sit arbejde flyver Alitalia uændret videre.

Selskabet er reelt blevet sat under statsadministration. Der er ikke tale om en konkurs, men en form for ly, hvor staten i en periode yder et således ”bridge lån” for at holde selskabet kørende mens kommissæren gør sit arbejde. Det kan bedst sammenlignes med den såkaldte Kapitel 11-beskyttelse i USA. Den giver virksomheder mulighed for at søge ly for kreditorerne så længe en rekonstruktion pågår. Siden terrorangrebene den 11. september 2001 har alle de de store amerikanske flyselskaber søgt ly under Kapital 11 indtil de havde fået rettet skuden op.

I første omgang var der tale om at den italienske regering skulle yde et lån på 300 mio. euro – svarende til omkring 2,2 mia. danske kroner. Men nu taler man ifølge italienske medier om et midlertidigt lån på op til 500 mio. euro – svarende til mere end 3,7 mia. danske kroner. Den italienske regering har flere gange understreget, at der ikke vil være tale om statsstøtte, men kun et lån. Alitalia er nemlig et privat selskab.

Frie hænder
Kommissæren blev udpeget af ministeriet for økonomisk udvikling tirsdag eftermiddag. Han har mere eller mindre frie hænder til at gøre hvad han vil for at få firmaet på ret kurs. Spørger han selskabets største aktionær, Etihad Airways fra Abu Dhabi, så er svaret klart: Sælg så meget som muligt fra til Lufthansa. Det er ifølge den italienske avis La Stampa ønsket hos Etihad Airways.

I 2014 købte Etihad 49 procent af Alitalia og skød sammen med andre investorer 1,76 mia. euro – svarende til 13,1 mia. danske kroner – ind i selskabet. Ejerkredsen og flyselskabets ledelse udarbejdede en større plan for rekonstruktion af selskabet. Den plan blev dog i midten af april i år afvist af medarbejderen. Derfor så Etihad og de øvrige ejere tirsdag ingen anden udvej end at bede ministeriet for økonomisk udvikling sætte Alitalia under administration.

Få situation under kontrol
Ifølge La Stampa, så er Etihad meget utålmodig efter at få situationen i Alitalia under kontrol efter medarbejdernes nej til redningsplanen. Ifølge avisen, så er Etihad parat til at indgå en aftale med Lufthansa om, at den tyske luftfartskoncern overtager store dele af Alitalias fly og medarbejdere mere eller mindre med det samme.

En sådan aftale vil minde om den aftale, som Lufthansa indgik med airberlin i efteråret. Den handlede om at Lufthansa overtog mere end 40 Airbus-fly fra airberlin – som Etihad Airways ejer knap 30 procent af – og integrerede dem i sit lavprisselskab Eurowings og datterselskabet Austrian Airlines. På den måde fik airberlin meget hurtigt reduceret sin operation og kan nu fokusere på at gøre den tilbageværende del af forretningen rentabel.

Hvis Etihad Airways allerede har haft ”følere” ude hos Lufthansa og ikke er blevet afvist, så kan det tænkes, at det ikke vil tage kommissæren særlig lang tid at lande en aftale med Lufthansa.

Fri for leasingudgift
Kommissæren kan desuden glæde sig over at Malaysia Airlines allerede har ytret ønske om at overtage otte af Alitalias i alt 25 langdistancefly i 2018. Og yderligere ni Alitalia-fly i 2019. Ingen af Alitalia’s 14 Airbus A330-200 og 11 Boeing 777-200ER er ejet af selskabet selv. De er alle sammen leaset hos en stribe leasingselskaber.

Ved at skille sig af med en stor del af flyene forholdsvis hurtigt vil Alitalia-administratoren kunne befri selskabet for en stor leasingudgift. Sådanne aftaler løber typisk over en årrække. Men leasingselskaberne vil sandsynligvis være til at snakke med omkring et leasingophør tidligere end aftalt, når de ved at Malaysia Airlines står på spring til at overtage flyene.

Malaysia Airlines’ topchef, Peter Bellew, sagde i sidste uge til nyhedsbureauet Reuters, at han godt kunne tænke sig at indgå en aftale om Alitalia-flyene indenfor fire til seks uger. Det ville give kommissæren en god start på arbejdet med at rydde op i det italienske selskab.

 

 

Relaterede artikler:

Søg Klar til at Klar til at overtage Alitalia’s langdistancefly

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

Alitalia vil sætte 20 fly på jorden

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid

Nyt milliardtab i Malaysia Airlines

x

Læs Også

Lufthansa indgår lang overenskomst

Fagforeningen Verdi, der repræsenterer 28.000 Lufthansa-ansatte, har indgået ny overenskomst med det store tyske flyselskab.

Drillerier mellem Alitalia og Norwegian

Alitalia og Norwegian duellerer på de sociale medier om, hvilket af selskaberne, der kan tilbyde de billigste flybilletter til USA.

To Lufthansa-fly på præsentationstur

En Boeing 747 og en Airbus A321 i nyt Lufthansa-design vil på torsdag blive præsenteret i samlet 13 tyske og europæiske lufthavne.

Nyt Lufthansa-flydesign afsløret før tiden

Selvom Lufthansa først officielt vil præsentere det nye flydesign den 7. februar, så har selskabet allerede torsdag fremvist det på intranettet.

’Alitalia bliver et bedre og bedre køb’

Kommissær Luigi Gubitosi fra den kommission, der skal sælge Alitalia, siger i et interview i avisen Messaggero, at køberen af Alitalia vil blive Europas førende flyselskab.

Mange bud på Lufthansas nye farver

I 2018 er det 100 år siden, at det oprindelige Lufthansa-logo blev taget i brug, og i den anledning vil Lufthansa den 7. februar præsentere en ny flybemaling.