Koncernchef Cramer Ball fra Alitalia.

Alitalia: De kommende to måneder er kritiske

Det kriseramte italienske flyselskab Alitalia har sikret sig midlertidig finansiel støtte, så ledelsen kan forhandle nye vilkår på plads, der sikrer fortsat aktionæropbakning.

Alitalia er endnu engang fløjet ind i problemer. Det er blot to år siden, at Etihad Airways købte 49 procent af aktierne i selskabet, og dermed reddede det italienske flyselskab for endnu en finansiel nedtur, der kunne ende i konkurs.

Men nu er den gal igen. Konkurrencen fra lavprisflyselskaberne, øget konkurrence fra højhastighedstog samt lavere passagerefterspørgsel er en cocktail, der ikke passer for Alitalia, der har brugt de seneste to år på en omfattende relancering med nyt design, ny flybemaling, nye uniformer, omfattende reklamekampagner samt investeringer i nye fly og ruter.

Derfor er kassen ved at være tom, og selskabets to største kreditorer UniCredit og Intesa Sanpaolo, der samtidig er Støvlelandets to største banker, har været nødt til at give en hjælpende hånd sammen med aktionærerne i selskabet for at sikre den kortfristede likviditet. Staten er tilbageholdende, da de politiske forhold lige nu ikke er gunstige for en nødhjælpspakke til et flyselskab på grund af bankkrise og skrappe EU-regler, og Etihad Airways som største aktionær overvejer lige nu den fremtidig strategi om investering i europæiske flyselskaber efter et omfattende tab på Airberlin.

Både Alitalias personale i luften og på jorden har fået nye uniformer.

Både Alitalias personale i luften og på jorden har fået nye uniformer.

Den midlertidige krisehjælp skal sætte Alitalias ledelse i stand til i løbet af de kommende 60 dage at indgå aftaler med leasingselskaber, leverandører, distributionsselskaber og fagforeninger om at reducere omkostningsniveauet, så aktionærerne og bankerne vil være villige til at fortsætte engagementet i det italienske flyselskab.

“De kommende to måneder er kritiske for Alitalia. Det er af afgørende betydning, at flyselskabets ansatte samt partnere, leverandører og fagforeninger tager ejerskab af og accepterer de radikale ændringer, vi bliver nødt til at foretage for at sikre fortsat finansiering fra vores aktionærer, hvilket vil blive afgørende for selskabets fremtid. Alle skal trække i samme retning for at gøre Alitalia til en levedygtig og vedvarende succeshistorie samt for at hjælpe flyselskabet i at indfri ambitionen om langsigtet vækst og profitabilitet,” udtaler Alitalias koncernchef Cramer Ball i en pressemeddelelse.

2.000 jobs kan være i fare
Umiddelbart i begyndelsen af det nyt år vil en ny revideret forretningsplan blive præsenteret for de ansatte i Alitalia. Planen vil tage udgangspunkt i de omfattende investeringer, der er foretaget i flyselskabet gennem de seneste to år, men at der er opstået udfordringer som følge af en meget turbulent luftfartsmarked.

Fremover skal Alitalia fortsætte udviklingen af rutenetværket på langdistanceruterne samt justere forretningsmodellen på de korte ruter. Herudover skal der iværksættes omkostningsreducerende tiltag samtidig med, at produktiviteten forbedres. De kommercielle aftaler med partnere skal revurderes, særligt hvad angår joint-ventures og codeshare-aftaler. Herudover skal der satses på øget digitalisering samt sidst men ikke mindst, skal der være færre ansatte i Alitalia.

Programmet, der skal slanke organisationen hedder “right size and right shape”, og Alitalias ledelse understreger, at der endnu ikke er sat tal på, hvor mange ansatte der skal afskediges. Rygterne i de italienske medier går dog på en reduktion af 2.000 ansatte.

“Vi vil indlede en positiv dialog med fagforeningerne for at nå til enighed om en nu kollektiv overenskomst. Opbakningen fra fagforeningerne er afgørende for, at vi kan gennemføre næste skridt i vores forretningsplan,” understreger Alitalias koncernchef.

 

Relaterede artikler:

Medier: Etihad “ryster posen” i Europa

Alitalia relancerer sig selv

Alitalia afslører nyt look

Alitalia slår op med Air France – KLM

Alitalia 3.0 er i luften