Alle SAS-aftaler er nu i hus

SAS er netop kommet overens med Cabin Attendants Union, der organiserer det danske kabinepersonale. Dermed er spareplanen på plads og fremtiden for SAS sikret.

Siden morgenstunden har alles øjne været rettet mod den røde svingdør i SAS-Huset i Københavns Lufthavn. Alle har ventet på nyt fra forhandlingerne mellem SAS-ledelsen og repræsentanterne fra de omkring 1.500 danske kabineansatte organiseret i Cabin Attendants Union (CAU).

Det skulle tage næsten 15timer efter fristens udløb ved midnat, førend en løsning var på plads med det danske kabinepersonale. Men nu skulle det være ganske vist. En aftale er angiveligtindgået med hjælp fra Bente Sorgenfrey fra kabinepersonalets hovedforbund FTF samt bestyrelsesformand Fritz Schur på vegne af SAS.

Dermed er der fundet et resultat for alle otte organisationer, der repræsenterer piloter og kabinepersonale i de tre skandinaviske lande. Samtidig må det også konstateres, at grundlaget for spareplanen skulle være opfyldt fra medarbejdernes side.

Aftalen indbærer, at kabinepersonalet skal arbejde 47 timer mod hidtil 44 timer om ugen, ligesom kabinepersonalet skal afgive en månedsløn om året på samme måde som piloterne. Herudover kan personalet komme ud for at skulle arbejde op til 12-13 timer i træk i særlige tilfælde.

SAS-bestyrelsen godkender planen
Med underskriften fra CAU har SAS-bestyrelsen samtidig konstateret, at vilkårene for at implementere 4Excellence NG-planen er til stede.

Selskabet kunne således kl. 15.30 udsende en børsmeddelelse, hvor der formelt bekræftes, at bestyrelsen har godkendt redningsplanen.

Dermed aktiveres låne- og kreditfaciliteterne på 3 mia. kroner, der er sikret gennem syv banker samt selskabets hovedaktionærer. Kreditaftalen løber frem til den 31. marts 2015.

De eneste formaliteter der udestår er en parlamentarisk godkendelse af de tre staters kreditaftaler. Herudover skal en tredjedel af medlemmerne i den danske pilotforening godkende deres respektive aftale, førend alle formalia er på plads. Begge dele burde være en formsag, således at SAS umiddelbart har sikret sig en fremtid i skandinavisk luftfart.