Alsie Express drosler ned

Alsie Express skruer ned for trafikprogrammet på Sønderborg – København mellem jul og nytår samt omkring forårets helligdage. Noget den forrige operatør fik drøje hug for at gøre.

Da en bred kreds af sønderjyske virksomheder i starten af 2013 gik sammen og besluttede at etablere deres eget sønderjyske luftfartsselskab til at beflyve ruten mellem Sønderborg og København, så var det en direkte protestreaktionmod den måde den daværende operatør på ruten, Danish Air Transport (DAT),betjente ruten.

Erhvervslivet var træt af at DAT droslede ned for betjeningen af ruten i skolernes efterårsferie samt omkring jul og andre helligdage. Virksomhederne havde brug for at de ikke skulle tænke videre over om flyet fløj eller ej. De havde brug for regelmæssighed. Derfor købte Danfoss-stifter Mads Clausens fond to ATR72-fly og det lokale taxaflyselskab Air Alsie fik til opgave at starte et indenrigsflyselskab, der alene skulle flyve mellem Sønderborg og København i direkte konkurrence med DAT.

Gør vi ikke næste gang
Efter fem måneders drift må det nye selskab, Alsie Express, erkende, at de også er nødt til at reducere trafikprogrammet i ferieperioder og omkring jul og helligdage. Alsie Express har været alene på ruten siden midten af juli. Og normalt flyver selskabet fem daglige returflyvninger på hverdage samt to lørdags-rotationer og to søndags-rotationer.

”Vi fløj fuldt program i efterårsferien. Det gør vi nok ikke næste gang,” fortæller Air Alsies direktør, Henrik Therkelsen.

Han forklarer, at selskabet allerede nu har planlagt at reducere trafikprogrammet omkring jul og nytår til mellem to og tre daglige rotationer. Og samtidig er selskabet ved at se på hvordan trafikprogrammet skal tilpasses i skolernes vinterferie og rundt om forårets mange helligdage.

Lokke tyskere
Mens det kniber med passagerer i ferieperioderne, så kan Henrik Therkelsen og hans kolleger glæde sig over, at Alsie Express’ passagertal kun ligger omkring 10 procent under hvad det daværende Sønderborg-baserede Cimber Sterling transporterede på ruten i 2011 inden selskabets konkurs i maj 2012.

”Hvis vi anslår at 10 procent af passagererne var Cimber Sterlings egne medarbejdere, så er vi faktisk oppe på samme niveau allerede nu,” påpeger Henrik Therkelsen.

Alsie Express arbejder på at markedsføre sig selv syd for grænsen og lokke tyskerne til at vælge turen over København, når de skal til Skandinavien i stedet for at køre sydpå til Hamborg og flyve derfra.

Selskabet arbejder fortsat på at blive integreret i reservationssystemet Amadeus. Og så længe man ikke er det, er arbejdet med at lave interline-aftaler med andre luftfartsselskaber sat i bero.