Alvorlig mekanikerfejl på ukrainsk fly til København

Et fly af typen Boeing 737-500 fra ukrainske Dniproavia opereret for AeroSvit var den 27. maj på vej fra Kiev til København, da flyet måtte returnere til Kiev-Borispol lufthavnen. Mekanikerne havde glemt at sætte dækslerne på oliepåfyldningen til begge motorer, hvilket resulterede i et markant olietryksfald. Hændelsen undersøges nu af den ukrainske havarikommission.

Det ukrainske AeroSvit, der er en slags søsterselskab til Cimber Sterling, har haft flerehændelser med selskabets fly igennem det seneste halve års tid.

Værst så det ud med en episode den 27. maj, da et indlejetfly fra ukrainske Dniproavia var på vejfra Kiev til København på AeroSvit´s rutenummer VV717.

Da flyet under opstigning fra Kiev-Borispol lufthavnen nåede en flyvehøjde på 23.000fod (ca. 7.000 meter) kunne besætningen konstatere et unormalt trykfald på begge motorer.

Besætningen valgte atreturnere til Kiev, hvor flyet landede sikkert kort tid efter. Ukraines transportministerium har i en erklæring fastslået, at olielækagervar konstateret på begge motorer ved en inspektion af flyet umiddelbart efter landingen.

Undersøgelsen har yderligere bekræftet, at mekanikere udførte vedligeholdelse på begge motorer forud for flyvningen. Efterfølgende glemte mekanikerne angiveligt at sætte dækslerne på tiloliepåfyldningen og gennemførte ikke den påkrævede lækage-test,som er en del af sikkerhedsprocedurerne.

Hændelsen er ved at blive undersøgt af havarikommissionen i Ukraine.

Flere hændelser i foråret

Men det er desværre ikke en enkeltstående hændelse i ukrainsk luftfart. Der har været yderligere episoder gennem de senere måneder – nogle mere alvorlige end andre.

Den 9. maj var et AeroSvit-fly af typen Boeing 737-400 på vej fra Kiev til Heraklion (Kreta), da besætningen valgte at afbryde landingen, idet man ikke kunne få indikation af, at landingsstellets venstre side var på plads. Efterfølgende valgte AeroSvit-besætningen at flyve lavt over tårnet i Heraklion-lufthavn, hvor flyvelederne kunne meddele, at man visuelt kunne bekræfte, at landingsstellet var slået helt ud.

Det gjorde dog ikke kaptajnen rolig, der ikke kun få bekræftet, at landingsstellet var i låst position, hvorfor han slog alarm og bad om en stand-by sikkerhedslanding. Herefter landede flyet sikkert. Det ukrainske transportministerium har sidenhen fastslået, atfejlen opstod på grund af en defekt printplade i kontrolenheden for venstre landingsstel.

Værre så det ud den 28. april i år. Her var det atter et fly fra datterselskabet Dniproavia, der var centrum for begivenhederne. AeroSvit rute VV505 fra Dnepropetrovsk (Ukraine) til Moskva-Sheremetyevo var denne dag opereret af et Embraer ERJ-145 fly fra Dniproavia.

Efter landingeni Moskva var flyet på vej fra banen til platformen via lufthavnens taxiveje, men pludselig gled flyetud i det bløde jord og græs samtidig med, at landinsstellet kollapsede. Der skete betydelig skade på landingsstel og hydrauliske systemer.

Foreløbige indikationer tyder på, at en bremsefejl efterfulgt af en hydraulisk fejl kunne have medført, at flyet drejede fra landíngsbanen og ind på taxi-vejen med en for høj hastighed, hvilket kan være kritisk, da underlaget var vådt og kontamineret.

Seneste episode fra AeroSvit daterer sig blot få dage tilbagetil den 27. juli. Et Boeing 737-300 fly med rutenúmmer VV249 var på vej fra Donetsk (Ukraine) til Tel Avivmed 80 passagerer og 5 besætningsmedlemmer ombord. Undervejs på ruten blev der konstateret en generator-fejl, hvorfor det blev besluttet at lande i Simferopol (Ukraine) på vejen.

Et erstatningsfly af typen Boeing 737-500 fik til opgave at bringe passagererne sikkert frem til Tel Aviv, hvilket skete med omkring 9 timers forsinkelse.