Foto: Dtom

Alvorligt kvæstet af eksploderet flydæk

En lufthavnsarbejder i Montevideos internationale lufthavn fik alvorlige kvæstelser, efter et flydæk eksploderede tæt på ham.

Carrasco International Airport i den uruguayanske hovedstad Montevideo er blevet ramt af en alvorlig ulykke, hvor en lufthavnansat mistede begge ben.

Den 9. november havde et CRJ-200-fly – registrering CX-SDU – fra Amaszonas Uruguay udført flyvningen Z8-749 fra Asuncion i Paraguay til Montevideo uden problemer. Det var en helt normal landing klokken 21.40 lokal tid, og flyet kørte ind til gaten, skriver The Aviation Herald.

Flyet blev proceduremæssigt forberedt til næste afgang, hvor destinationen var Cordoba i Argentina på rute Z8-718. Lufthavnsarbejderne gjorde flyet klar, da et af flyets dæk eksploderede. På tragisk vis stod en af de ansatte i umiddelbar nærhed af det eksploderende dæk, og vedkommende fik alvorlige kvæstelser. Herudover blev et fly i nærheden også beskadiget af eksplosionen.

Det uruguayanske flyselskab har bekræftet ulykken uden at præcisere, hvilket fly der var tale om. Det er desuden blevet rapporteret, at lufthavnsarbejderen blev bragt til et militærhospital. I forbindelse med operationen stod det klart, at lægepersonalet var nødt til at amputere begge ben på den svært kvæstede person.

Farlige situationer
Dagen efter indstillede Amaszonas Uruguay alle planlagte operationer, men selskabet genoptog den følgende dag atter driften.

The Aviation Herald skriver, at der er blevet åbnet en undersøgelse af den alvorlige ulykke i Uruguays hovedstadslufthavn. Udover flyet med registrering CX-SDU var også et andet CRJ-200-fly – registering CX-LVA – tilstede i lufthavnen under ulykken efter landing fra Buenos Aires klokken 21.55.

Episoden i Montevideo er ikke enestående, hvad angår eksplosioner af flydæk. Hvis først et dæk på størrelse med op til en halv mands højde eksploderer, kan det tydeligvis udrette fatale følger.

Historien gemmer på en hændelse fra den 31. marts 1986, hvor en Boeing 727-200 fra Mexicana på en flyvning fra Puerto Vallarta via Mazatlán til Los Angeles styrtede ned som følge af en eksplosion i et af dækkene på venstre side af landingsstellet. Eksplosionen ødelagde brændstoftilførsel og hydrauliksystemer, hvorefter flyet brød i brand, hvorved 159 passagerer og otte besætningsmedlemmer omkom.

 

Relaterede artikler:

Dæk eksploderede på SAS-fly

SAS-fly landede med punkteret dæk

Trailer kørte ind i SAS-fly

x

Læs Også

Revisor undsiger to danske flyoperatører

Esbjerg-flyoperatøren Global Reach Aviation og søsterselskabet Backbone Aviation har tilsammen tabt fem mio. kroner i 2015, og selskabernes revisor kan ikke godkende årsrapporterne.

Cimber-fly til Esbjerg-selskab

Esbjerg-selskabet BackBone Aviation har overtaget et 50-sæders CRJ200-fly, der tidligere har tilhørt Cimber.

Cimber Sterling-fly solgt til Canada

Fire år efter Cimber Sterlings konkurs er det lykkedes at sælge tre CRJ-200 fly til Canada. Tilbage i konkursboet er to fly, som også er tæt på at blive solgt til Canada.

Endnu et CRJ200-fly til Esbjerg-selskab

Esbjerg-selskabet Global Reach Aviation har anskaffet sig CRJ200-fly nummer to. Begge fly har været beskæftiget hos Cimber A/S. Der er dog ingen aktuelle planer om ruteflyvning.

Pilot: CRJ200-fly er vanskeligt at flyve

En dansk pilot, der indtil sidste år har fløjet ulykkesflyet, der styrtede ned i Kasakhstan, kalder det et meget kompliceret fly at flyve.

Tidligere Cimber Sterling-fly styrtet i Kasakhstan

Et flystyrt kostede i går 22 mennesker livet, da et CRJ200-passagerfly forulykkede nær Almaty, der er næststørste by i Kashakstan. Flyet havde indtil den 3. maj sidste år været opereret af Cimber Sterling.