American Eagle bliver til Envoy

Luftfartsselskabet American Eagle får nyt navn for at adskille det fra brandet American Eagle, som seks flyselskaber opererer under.

Det kan nogle gange være svært at hitte rede på hvem der er hvem i det finmaskede net af regionalflyselskaber, der arbejder for de store amerikanske flyselskaber. Flere selskaber flyver således både for United, Delta Air Lines og American Airlines under forskellige ”brands”.

Som led i fusionen med US Airways og for at gøre tingene en lille smule nemmere at forstå for passagererne, så vil American Airlines nu omdøbe sit datterselskab American Eagle.

American Eagle-navnet er nemlig i dag samtidig et ”brand” for seks regionalflyselskaber, som med i alt 330 fly arbejder som feederselskaber for American Airlines. Og her er selskabet American Eagle blot et af selskaberne.

Flyselskabet American Eagle skal derfor fremover hedde Envoy. Dermed får selskabet samme navn som US Airways kalder sit business class-produkt. Det er netop US Airways, som moderselskabet American Airlines formelt blev fusioneret med i november sidste år.

Større end SAS
Selskabet med det nye navn er ikke noget lille flyselskab. Med knap 230 fly, mere end 14.000 ansatte og over 1.800 flyvninger om dagen til 159 byer er selskabet faktisk større end SAS. Det betragtes da også som verdens største regionalflyselskab.

Flyflåden består i dag alene af jetfly af typerne CRJ-700, ERJ-140 og ERJ-145. Men indtil2012opererede selskabet39 ATR72-turbopropfly, som var leaset hos danske Nordic Aviation Capital.

I forbindelse med moderselskabets fusion med US Airways er der snak om at Envoy skal til at operere ERJ-170 jetfly, som er større end de fly selskabet har i sin flåde i dag.

Et CRJ-700 fra American Eagle. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons