Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Amerikansk afslag kan koste Norwegian millioner

De amerikanske transportmyndigheder har afslået ansøgningen fra irske Norwegian Air International om en midlertidig flyvetilladelse. Behandlingen af en permanent ansøgning fortsætter, men det midlertidige afslag kan koste millioner.

Det har været en omkostningskrævende proces for Norwegian at etablere sig på markedet for langdistanceflyvninger. Indtil videre har det kostet selskabet flere end 200 mio. kroner i ekstra omkostninger til indlejning af reservefly, ruteomlægninger samt forplejning, hotelophold og kompensationer for passagerer, der er blevet forsinkede eller har fået sit fly aflyst.

Omkostningerne til reservefly har blandt andet været forårsaget af, at det irske langdistanceselskab Norwegian Air International (NAI) ikke har haft en flyvetilladelse til USA, hvorfor det har været nødvendigt i flere perioder at indleje reservefly fra portugisiske charterflyselskaber for at få trafikprogrammet til at hænge sammen.

I øjeblikket og foreløbigt frem til den 30. september flyver et Boeing 777-200 fly fra euroAtlantic Airways mellem Stockholm og New York-JFK på vegne af Norwegian.

Derfor var det også en streg i regningen, at det amerikanske transportministerium (DOT) i tirsdags besluttede at afvise NAI´s ansøgning om en midlertidig flyvetilladelse til USA. Hermed er Norwegian tvunget til enten at benytte fly med norsk driftstilladelse, hvor man har en midlertidig dispensation til at flyve med ikke-EU/EØS personale, eller at indleje reservefly udefra.

En ekstraregning ligger angiveligt og venter hos Norwegian, indtil det tidspunkt, hvor en eventuel permanent flyvetilladelse foreligger hos NAI.

“Det er uheldigt, at amerikanske myndigheder yderligere forsinker vores ansøgning, som har været til behandling i over seks måneder. Vi ser frem til at besvare alle spørgsmål, som ministeriet måtte have, sådan at vi kan modtage en permanent flyvetilladelse uden endnu flere udsættelser,“ siger Asgeir Nyseth, der er administrerende direktør i Norwegian Air International.

Falske anklager og massive kampagner
Ifølge NAI støtter såvel EU-kommissionen og de irske myndigheder NAI´s ret til flyvetilladelse i tråd med Open Skies-aftalen mellem Europa og USA.

Det er Norwegians opfattelse, at det er en massiv lobbyisme over for de amerikanske myndigheder, der er medvirkende til at forhale beslutningen om at give NAI en permanent flyvetilladelse. NAI indgav oprindeligt sin ansøgning til det amerikanske transportministerium den 4. december sidste år.

“Norwegian forventer, at DOT gennemskuer alle de falske anklager og de massive kampagner for at stoppe os – både fra konkurrenter og fagforeninger. Norwegian gør lige præcis det, som Obama-administrationen ønsker, nemlig at skabe mange nye arbejdspladser og bidrage til øget turisme og vækst i turistindustrien,“ mener Asgeir Nyseth.

De amerikanske myndigheders afslag af den midlertidige ansøgning gav ikke umiddelbart en reaktion på Oslo Børs, hvor moderselskabet Norwegian Air Shuttle ASA er noteret. Kursen på flyselskabets aktier steg med beskedne 0,38 procent.