Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank. (Foto: Sydbank | PR)

Analytiker: Besparelsesprogrammet i SAS skal op i tempo

SAS kan fredag morgen offentliggøre regnskabet for andet kvartal af regnskabsåret 2015/16. Et svært prismiljø gør det nødvendigt at sænke omkostningerne, mener Sydbanks aktieanalysechef.

SAS afsluttede den 30. april de første seks måneder af regnskabsåret 2015/16 og dermed også andet kvartal. Resultaterne heraf præsenteres fredag morgen kl. 08.00.

På baggrund af et markant og tiltagende prispres venter markedet spændt på at høre, om det er lykkedes SAS at accelerere omkostningsreduktionerne. For det skandinaviske flyselskab har fået færre indtægter i andet kvartal, der strækker sig fra 1. februar til 30. april i år. Rent faktisk forventer aktieanalysechef Jacob Pedersen i Sydbank et fald i omsætningen på omkring fem procent til 8,9 mia. svenske kroner.

“Den rapporterede yield er faldet med omkring 12,6 procent i kvartalet. Det er et voldsomt fald, som dog også er forstærket af, at SAS nu har en større andel af langdistanceflyvninger (med lavere yield, red.) i trafikken,” skriver Jacob Pedersen i et såkaldt Aktieudsyn forud for kvartalsregnskabet.

Jacob Pedersen noterer sig også, at belægningen i kvartalet er faldet med 1,8 procentpoint til 68,3 procent. Det skyldes ifølge hans vurdering, at SAS har haft svært ved at afsætte hele den øgede kapacitet på langdistanceruterne samtidig med, at selskabet i en periode har haft for store fly efter udfasningen af Boeing 717-flyene.

Mere fart på besparelser
Sydbank-analytikeren har kigget i regnskaberne fra konkurrenterne, og her fremgår det, at der er et tiltagende svært prismiljø hos både netværks- og lavprisflyselskaberne. De største netværksselskaber neddrosler kapaciteten, mens lavprisflyselskaberne stadig har vind i sejlene.

Det afgørende for SAS bliver dog, om selskabet er i stand til at sænke omkostningerne i takt med, at indtjeningen bliver sat under pres som følge af overkapacitet og hård konkurrence.

“Det markante fald i billetpriserne skal modsvares af mindst et tilsvarende fald i omkostningerne. Besparelsesprogrammet skal op i tempo efter et første kvartal, hvor de positive effekter haltede noget efter vores forventninger,” hedder fra Jacob Pedersen.

Hos Sydbank har man valgt at sænke estimaterne til årsresultatet en smule, da SAS forventes at blive ramt af den nye norske passagerafgift, der er blevet indført den 1. juni. SAS har selv vurderet, at afgiften vil komme til at koste mellem 600 og 700 mio. svenske kroner.

“Så galt, forventer vi ikke, at det går,” mener Jacob Pedersen.

Kursen på SAS-aktien på Københavns Fondsbørs er de seneste tre måneder faldet med 8,21 procent og lå ved slutningen af onsdagens handel på 17,9.

 

Relaterede artikler:

Skuffet marked trods indtjeningsfremgang i SAS

SAS får tilbagebetalt bøde på 525 mio. kroner

Fokus på besparelser trods SAS-overskud

SAS: Nye besparelser vil være nødvendige