Analytiker: SAS-frasalg skal komme snart

SAS Ground Handling og Widerøe skal sælges inden for 3-6 måneder, for at SAS kan overleve nye regnskabsregler. Det vurderer en analytiker, der mener, at SAS har for høje prisforventninger.

CHECK-IN.dk kunne i sidste uge fortælle om hvordan det mere end 2 måneder efter at selskaberne blev sat til salg, endnu ikke er lykkedes SAS at finde købere til det norske regionalflyselskab Widerøe og til SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling. Salgene skal skaffe penge i kassen til det trængte skandinaviske flyselskab. Og det begynder at haste med at finde købere.

Ændrede pensionsregler betyder, at SAS’ pensionsforpligtelser over for medarbejderne fra november i år skal modregnes selskabets egenkapital. Det betyder at egenkapitalen risikerer at blive reduceret til et meget lille beløb, som vil gøre det usikkert om selskabet kan leve videre. Derfor kan det være en god idé for SAS at polstre sig og få pengekassen fyldt op, påpeger en analytiker.

”Inden for tre til seks måneder bør SAS have gennemført frasalgene af Widerøe og SAS Ground Handling. Ellers begynder det at se sort ud for selskabet,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Strandede forhandlinger
Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger forhandlede mindst to selskaber før jul med SAS om et køb af SAS Ground Handling. Men de forhandlinger er strandet. I Norge har en gruppe Widerøe-piloter erklæret, at de er parate til at købe Widerøe af SAS. Men piloterne har tilsyneladende svært ved at skaffe penge til at købe deres arbejdsplads, som SAS vurderer, at de skal have mere end en mia. kroner for.

Den 12. november sidste år fremlagde SAS’ koncernchef Rickard Gustafson en storstillet spareplan, hvor salgene af SAS Ground Handling og Widerøe indgik i. Han lagde ikke skjul på, at frasalgene var et krav fra selskabets ejere. Det er ikke til diskussion. De to selskaber skal sælges fra.

”Ved åbent at erklære, at selskaberne partout skal sælges, har SAS spillet det kort af hånden, der hedder at kunne forhandle om prisen. Eventuelle købere ved, at SAS er tvunget til at sælge. Derfor er de ikke interesseret i at betale mere end højest nødvendigt. Derfor tror jeg ikke SAS kan få det for selskaberne, som de regner med,” siger Jacob Pedersen.

Vågent øje med SAS
Den danske stat ejer 14,3 procent af SAS. Og i Finansministeriet holder man et vågent øje med om SAS får gennemført frasalgene.

”Vi har en meget klar forventning om, at frasalgene gennemføres inden for en rimelig tidshorisont,” sagde kontorchef Peter Brixen fra det danske finansministerium i sidste uge til CHECK-IN.dk.

Han ville ikke sige noget om præcis hvor lang tid SAS-ledelsen har til at få solgt Widerøe og SAS Ground Handling fra, da det ville stille eventuelle købere i en gunstig position.

”Men for at kunne sælge forudsætter det selvfølgelig, at der er interesserede købere,” påpegede Peter Brixen.

Læs også:

Ejere ånder SAS-ledelsen i nakken