Analytiker: SAS er ikke lykkedes med Cimber

Det er ikke lykkedes for SAS at skabe en væsentlig billigere produktion med Cimber, og derfor giver det mening at sælge selskabet, mener Jacob Pedersen fra Sydbank.

SAS er angiveligt midt i de afsluttende forhandlinger om et salg af det 100 procent ejede danske produktionsselskab Cimber A/S til irske CityJet. Det irske flyselskab købte sidste år SAS-produktionsselskabet Blue1 og beskæftiger i dag otte fly for SAS på en wetlease-aftale.

Cimber A/S har været ejet af SAS siden den 1. marts 2015, og hensigten var at skabe en billigere produktionsplatform til de regionale ruter med jetfly. Men i løbet af det 18 måneder lange ejerskab har der været store udfordringer for SAS, idet “planlægningvanskeligheder og pilotmangel” fra november 2015 til udgangen af marts 2016 betød, at SAS måtte aflyse flere end 1.000 flyvninger, da Cimber tilsyneladende ikke kunne levere varen.

Sideløbende med Cimbers beskæftigelse af oprindeligt 12 CRJ900-fly for SAS, har det skandinaviske flyselskab indgået en aftale med CityJet, der i første omgang flyver med otte CRJ900-fly på vegne af SAS og næste sommer forventer at komme op på 12 fly i SAS´ tjeneste.

“Cimber blev købt for at få en lavprisplatform og er blevet en SAS-ejet del af det wetlease seup, der fungerer godt for SAS. I dag giver det dog ikke mening at have Cimber i koncernen, for der er ingen grund til at eje noget, som CityJet ligeså kan eje. Det er ikke lykkedes for SAS at skabe en væsentligt billigere produktion med Cimber,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Mulig base i Baltikum
Selvom overenskomsterne hos Cimber er billigere end hos SAS, er det ikke lykkedes at skabe en dedikeret lavprisplatform, som SAS kan vokse ud fra. Der har tilsyneladende været for store udfordringer i forhold til de ansatte.

“Jeg tror, at det er blevet synligt, at det er svært at flytte ansatte i SAS over i Cimber. Man kan ikke bare vælte SAS-ansatte ind på Cimber-vilkår,” konstaterer Jacob Pedersen.

Ved et eventuelt salg af Cimber til CityJet har det irske flyselskab angiveligt planer om at etablere en base i Baltikum, således at produktionen kan gøres billigere.

“Hvis det bliver en realitet, er det et smart trick, der kan sænke omkostningerne for en af underleverandørerne til SAS og derigennem give SAS lavere omkostninger,” mener Sydbank-analytikeren.

Hvordan aktiemarkedet vil reagere på et eventuelt salg af Cimber kan der være delte meninger om, men det vil givetvis være nødvendigt for SAS at finde en god forklaring på, hvorfor selskabet efter blot 18 måneder skal sælges ud af koncernen.

“Ledlesen i SAS kommer i givet fald til at forklare, hvorfor man giver den billige produktionsplatform fra sig. Nogle investorer kan blive bekymrede over, at den billige produktionsplatform glider SAS af hænde, da mange havde en idé om, at det i fremtiden kunne blive en endnu stærkere platform,” vurderer Jacob Pedersen.

SAS-aktien blev torsdag handlet op med 2,27 procent på Københavns Fondsbørs. Det var den første stigning i flyselskabets aktie siden den 5. september.

 

Relaterede artikler:

SAS sælger Cimber

SAS indgår regional jet-aftale med CityJet

SAS: Situationen i Cimber er under kontrol

SAS-ansatte vil blive i Cimber

SAS køber Cimber