Anmeldelse: Øjenvidneberetning fra fronten

I en ny norsk bog rejser en journalist rundt i Skandinavien og resten og verden og taler med kabinepersonale om social dumping og ansættelsesvilkår i nutidens og fremtidens luftfart.

Social dumping i luftfart er et begreb, som er kommet på alles læber i disse år i takt med at arbejdsvilkårene for piloter og kabinepersonale i europæiske fly ændrer sig markant. Men hvad dækker det helt konkret over og hvordan er arbejdsvilkårene i dele af den skandinaviske, europæiske og internationale luftfartsverden i dag? Det giver den norske journalist Pål Vegard Hagesæther nogle af svarene på i sin nye bog ”Fritt fall – på jobb i lufta til lavpris”, som udkom i sidste uge.

Bogen er baseret på en lang række samtaler med anonyme stewarder, stewardesser og piloter rundt omkring i Norge, Spanien, Qatar og andre steder. Desuden indeholder bogen en reportage, hvor journalisten følger en SAS-stewardesse gennem en hel arbejdsdag.

Ikke optimalt
Hagesæther erkender i forordet, at bogen reelt har mere til fælles med et debatindlæg end med en balanceret fremstilling af en sag fra begge sider – sådan som journalistik normalt er. Det skyldes, at langt de fleste stewardesser og piloter medvirker anonymt i bogen af frygt for at blive fyret, hvis de stod åbent frem med deres historier om arbejdsvilkårene i selskaber som Qatar Airways, Ryanair og Norwegian. Han argumenterer derfor for, at det ikke har været muligt at konfrontere flyselskaberne med påstandene.

Det er naturligvis ikke optimalt, men Hagesæther peger på, at Qatar Airways’ Al Baker, Ryanairs Michael O’Leary og Norwegians Bjørn Kjos ofte får masser af taletid i medierne. Nu er det tid til at høre den anden side af historien.

En historie om hvordan de tidligere så glamourøse arbejdsforhold i luften i dag er afløst af til tider kummerlige forhold. Ikke mindst beskrivelsen af forholdene for de ansatte på Ryanairs base i Oslo Rygge-lufthavnen gør indtryk. Det samme gør arbejdsvilkårene for kabinepersonalet i Qatar Airways. I den anden ende af skalaen beskriver Hagesæther med sin reportage fra SAS-stewardessens arbejdsdag også hvordan der bliver løbet stærkere her. Løn- og arbejdsvilkårene er stadig langt fra standarden hos Ryanair, men heller ikke livet som SAS-stewardesse er hvad det har været.

I forreste linje
”Fritt fall” er et partsindlæg. Man kan vælge at være enig eller uenig i bogens fremstilling af problemstillingerne. Men det ændrer ikke ved at det er et indlæg, der fortæller en ganske interessant historie om moderne luftfart. Et indlæg, der ved hjælp af helt konkrete øjenvidneberetninger fra stewardesser og piloter i forreste linje sætter ord på hvad social dumping i luftfarten er for en størrelse. En bog, der er med til at nuancere debatten og klart trække frem hvad det er, der sker i luften i dag.

Vurdering: Fire ud af fem stjerner