Arbejdsretten blåstempler Cimber-overflytning

Det var helt i orden, at SAS sidste år flyttede medarbejdere fra overenskomst med CAU til FPU, da medarbejderne rykkede fra SAS til Cimber. Det har Arbejdsretten nu slået fast.

SAS gjorde ikke noget forkert, da de 1. marts sidste år overflyttede 147 stewardesser fra SAS til datterselskabet Cimber A/S og samtidig flyttede stewardesserne fra SAS-overenskomst til en eksisterende Cimber-overenskomst. Det slog Arbejdsretten torsdag fast.

Det var medarbejderforeningen for SAS’ danske kabinepersonale, Cabin Attendants Union (CAU), der havde slæbt SAS for retten, da man ikke mente det var i orden, at medarbejderne var blevet flyttet over på den overenskomst, som Cimber har med Flyvebranchens Personale Union. En overenskomst, som ifølge CAU er langt dårligere end CAU’s overenskomst med SAS.

CAU tabte imidlertid sagen, og har derved mistet retten til overenskomsten på den produktion, som Cimber udfører med CRJ-900 fly på vegne af SAS – på trods af at Cimber er 100 procent ejet af SAS.

Bliver kastebolde i fremtiden
Medarbejderforeningen ser afgørelsen i Arbejdsretten som et stort nederlag, og er meget utilfredse med dommen.

“Vi er rigtig skuffede over dommens udfald, og vi ser den som en trussel mod hele det danske arbejdsmarked. Luftfartsbranchen er udfordret og det mærkes også hos de ansatte. Vi frygter at de ansatte i fremtiden bliver kastebolde mellem selskaber i forskellige modeller for at forringe overenskomsterne,” siger CAU-formand Christa Ceré.

CAU’s bekymring har dog i det konkrete tilfælde vist sig at være ubegrundet. Det SAS-personale, der blev overflyttet til Cimber A/S, fik nemlig lov til at beholde deres CAU-overenskomster og de arbejdsvilkår, som er forbundet med overenskomsten. I dag er samtlige SAS-stewardesser tilbage i SAS og arbejder på større flytyper, da Cimber A/S selv har fået ansat det fornødne nye kabinepersonale.

Helt i tråd med lovgivning
Hos SAS er man ikke overraskende anderledes tilfredse med dommen.

”Vi er tilfredse med arbejdsrettens dom, der giver SAS medhold. Det betyder, at SAS som ventet har handlet helt i tråd med dansk lovgivning,” fastslår koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen.

Færre flytyper
Overflytningen af CRJ-900 fly og personale skete for at forenkle SAS til færre flytyper og effektivisere operationen af regionaltrafikken med selskabets CRJ900-fly.

I dag opererer SAS selv kun jetfly med plads til over 100 passagerer. Cimber og CityJet opererer tilsammen 18 CRJ-900 fly i SAS-farver, mens Jet Time og Flybe opererer op mod 15 ATR72-fly for SAS.

 

Læs også:

Arbejdsretten skal afgøre Cimber-overflytning

24 Cimber-ansatte beholder deres jobs

SAS: Ingen nye forhandlinger

SAS undrer sig over fagforeningskrav