Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Arlanda haler ind på CPH

Stockholms Arlanda-lufthavn er stadig lillebror i forhold til Københavns Lufthavn, men lufthavnen er de seneste fem år vokset væsentligt mere end den danske storebror.

Siden 2010 er antallet af passagerer i Stockholms Arlanda-lufthavn vokset med næsten en tredjedel. Det viser lufthavnens passagerstatistik for 2014. Her gik 22.443.272 passagerer gennem terminalerne mod 16.962.129 i 2010. Det er en vækst på 32,3 procent.

Der har således været noget mere vokseværk i Arlanda end hos storebror, Københavns Lufthavn. Københavnerne kommer først med deres passagerstatistik, men forventes at have haft omkring 25,5 millioner passagerer mod 21,5 millioner passagerer i 2010. Det giver en vækst på 18,6 procent.

”Når vi opsummerer statistikken for 2014 og for de seneste fem år, kan vi konkluderer, at passagervæksten har været meget stærk i lufthavnen, og at vi er i toppen blandt europæiske lufthavne hvad angår vækst. Vi er nu fuldt fokuserede på at opfylde den store efterspørgsel efter rejser. Og der er et indlysende behov for ekspansion og udvikling,” siger Kjell-Åke Westin, direktør for Stockholm Arlanda Lufthavn.

Trak læsset
I kappestriden mellem de nordiske hovedstadslufthavne er det dog altid væsentligt at holde sig for øje, at Københavns Lufthavn har langt flere udenrigspassagerer end Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. I Københavns Lufthavn flyver mere end 90 procent af passagererne udenlands, mens det i de to andre lufthavne kun er lidt over halvdelen af passagererne.

Sammenligner man med 2013, så var det netop udlandstrafikken, der trak læsset i Arlanda i 2014. Samlet set steg antallet af passagerer med 8,5 procent. Antallet af udenrigspassagerer steg med 9,8 procent, mens antallet af indenrigsrejsende steg med 4,5 procent.

Tidlig julegave
Om Arlanda kan holde det høje tempo i 2015 vil tiden vise. Men lufthavnen fik i hvert fald den 18. december sidste år en tidlig julegave fra SAS. En julegave, som lover godt for det nye år. Langt nede i sin årsregnskabsmeddelelse skrev SAS nemlig, at man til september agter at starte en rute fra Stockholm Arlanda til Hong Kong.

Stik imod selskabets normale strategi om primært at lade langruterne udgå fra Københavns Lufthavn og kun i få tilfælde supplere med parallelle ruter fra Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda til destinationer, som i forvejen betjenes fra København. I øjeblikket flyver SAS således kun til New York fra Gardermoen og til New York og Chicago fra Arlanda.

Men det bliver der lavet om på i 2015. Det gav selvtilliden et boost i Arlanda og fik forhåbningerne om at de også vil blive begunstiget med SAS-langdistanceruter til at stige i Oslo Gardermoen.

Held i sprøjten
Københavns Lufthavn offentliggør i dag tirsdag sine passagertal for 2014. Lufthavnen passerede den 18. december 25 millioner passagerer i 2014 og forventes derfor at lande på omkring 25,5 millioner passagerer. Med lidt held i sprøjten kan det være, at lufthavnen kan fravriste Zürich pladsen som Europas 15. største lufthavn. Det er til gengæld mere usikkert om Københavns Lufthavn vil kunne matche Arlandas vækstrater.